عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد؛

فروش ۹۰ هزار تن ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا برای عرضه و ساماندهی بازار همه محصولات کشاورزی در چارچوب یک قانون مشخص و مدون اعلام آمادگی کرد؛ وی در‌عین‌حال از مبادله ۹۰هزار تن ذرت خوزستان در کمتر از یک‌ماه با استفاده از قبض انبار خبر داد.

فروش ۹۰ هزار تن ذرت در قالب گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری، دیروز در پایان مبادلات بورس کالا رکورد معاملات گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) ذرت خوزستان در بورس کالا شکسته شد و جمع کل مبادلات این محصول از زمان آغاز معاملات تاکنون به 90هزار تن رسید. به این ترتیب از زمان آغاز مبادلات قبض انبار ذرت در بورس کالا بیش از 2200کشاورز خوزستانی در کمتر از یک‌ماه 90هزار تن ذرت در بورس کالا فروخته‌اند و بیش از 70درصد پولشان را به‌صورت نقد دریافت کرده‌اند.

    دولت در طول چند دهه گذشته به‌دلیل مشکلات مالی و کسری بودجه، مدت‌ها کشاورزان را برای پرداخت پولشان معطل می‌کرد، اما اکنون بیشتر از 70درصد پول محصولات کشاورزان نقدا از طریق فروش محصولات‌شان در بورس کالا پرداخت می‌شود. همچنین براساس آمار بخش خصوصی بزرگ‌ترین خریدار محصولات ذرت‌کاران خوزستانی بوده است. در همین رابطه حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا از ثبت رکورد 90هزار تن ذرت در بورس کالا خبر داد و اعلام کرد: با محاسبه مبادلات روز گذشته، جمعا 90هزار تن ذرت خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالا فروخته شده است.

    حامد سلطانی‌نژاد افزود: ذرت خوزستان به‌عنوان یک محصول پایلوت از سوی دولت برای فروش تضمینی محصولات کشاورزی تعیین شده بود و پس از پایان این طرح، فروش دیگر محصولات کشاورزی از طریق بورس کالا آغاز خواهد شد.

    او با بیان اینکه براساس طرح هیأت وزیران، ذرت خوزستان در مرحله اول برای طرح فروش تضمینی محصولات کشاورزی انتخاب شده بود، تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد تا پایان طرح فروش ذرت خوستان که توسط هیأت وزیران تصویب شده بود، زمان زیادی باقی نمانده است و بعد از آن می‌توانیم در مورد سایر محصولات نیز با مسئولان دولتی رایزنی کنیم.

    مدیرعامل بورس کالا در پاسخ به این پرسش که پس از ذرت چه محصولات دیگری در بورس کالا فروخته خواهد شد، گفت: تمام محصولاتی که توسط دولت باید حمایت شوند و تحت شمول خرید تضمینی قرار می‌گیرند می‌توانند وارد این طرح شوند.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها محصولات وارداتی کشاورزی‌شان را نیز از طریق بورس‌های کالا می‌فروشند و در این زمینه تجربه‌های بسیار خوبی دارند. در این زمینه می توان برای فروش محصولات وارداتی نیز جمع‌بندی انجام شود و قانونی برای این کار به تصویب برسد. بورس کالا آماده است که عرضه کل محصولات کشاورزی را ساماندهی کند.

    وی در پاسخ به این سؤال که گندم چه زمانی در بورس کالا به‌صورت گواهی سپرده کالایی مورد دادوستد قرار می‌گیرد، توضیح داد: درمورد گندم هنوز تصمیمی در هیأت دولت گرفته نشده است اما آنها هم طبق قانون منتظرند بورس کالا و وزارت جهادکشاورزی به‌صورت مشترک طرحی را در این خصوص ارائه کنند.

    به گفته سلطانی‌نژاد، این طرح مشترک می‌تواند مشخص کند که چه محصول کشاورزی در کدام شهرها و به چه میزان در بورس کالا عرضه شود و مورد مبادله قرا گیرد. او درباره زمان عرضه سایر محصولات کشاورزی مانند گندم در بورس کالا در قالب اوراق قبض انبار، گفت: پیش‌نیاز اصلی این طرح بحث انبارهای استاندارد است یعنی هر محصولی که انبار‌های استانداردتری داشته باشد، قابلیت مبادلات آن به‌صورت گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) در بورس کالا وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها