عصر خودرو

جنگ تجارت آغاز شد

تعرفه ۲۵۶ درصدی آمریکا برای فولاد چین

عصر بازار- در پی سیاست‌های دامپینگ چین در بازار فولاد، آمریکا تعرفه واردات فولاد از این کشور را به ۲۵۶ درصد افزایش داده است.

تعرفه ۲۵۶ درصدی آمریکا برای فولاد چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قیمت واردات فولاد چین در آمریکا در ماه نوامبر 2015 میلادی نسبت به 12 ماهه گذشته کاهش 1.5 درصدی داشته و این در حالی است که بیشترین میزان کاهش قیمت فولاد چین در این کشور به ژانویه 2010 برمی‌گردد که نسبت به سال قبل از آن 1.7 درصد کاهش داشت.

    درصد تغییرات سالانه قیمت فولاد وارداتی چین به آمریکا
    کارشناسان و رسانه‌های آمریکایی معتقدند که با وجود بازارهای داخلی اشباع شده چین، این کشور چاره‌ای جز صادرات محصولات تولیدی خود که با افزایش همراه بوده است را ندارد.

    بر اساس گزارش منابع آمریکایی، با توجه به اطلاعات تجارت اداره کل گمرک این کشور، واردات محموله‌های فولاد، محصولات نفتی و آلومینیوم در حال زدن رکورد جدیدی هستند و دلیل این موضوع را تولید بیش از نیاز داخلی و خارجی کارخانه‌ها، ذوب‌آهن‌ها و پالایشگاه‌ها دانسته‌اند.

    منطقی به نظر می‌رسد که با کاهش تقاضای داخلی برای فولاد چین و افزایش صادرات این کشور، قیمت این محصول همچنان کاهش پیدا کند.

    به همین دلیل‌ وزارت بازرگانی آمریکا طی روزهای گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که فولاد مقاوم در برابر خوردگی وارداتی از چین به قیمت‌های ناعادلانه معامله می‌شود و بر همین اساس تعرفه واردات فولاد از این کشور را به 256 درصد افزایش داده است.

    تغییرات صادرات و قیمت محصولات فولادی، نفتی و آلومینیومی
    بر اساس این گزارش، تعرفه واردات فولاد چین برای آمریکا پیش از این 236 درصد بوده است.

    بلومبرگ در این باره اشاره کرده است که آمریکا تعرفه واردات برای فولاد هند، چین و کره جنوبی را در حداقل قرار داده و از سوی دیگر تایوان و مارچگالیا ایتالیا نیز از اعمال تعرفه وارداتی ضد دامپینگ در امان مانده‌اند.

    دولت آمریکا همچنین حد حاشیه دامپینگ 3.25 درصدی را برای صادرکننده عمده فولاد کره جنوبی به این کشور شناسایی کرده و به همین دلیل واردات فولاد از کره جنوبی نیز مشمول تعرفه 3.5 درصدی شده است.

    بر اساس این گزارش واردات از تولیدکنندگان ایتالیا به جز مارچگالیا نیز مشمول تعرفه 3.1 درصدی شده و تعرفه برای واردات این محصول از هند نیز تعرفه‌ای بین 6.6 تا 6.9 درصد خواهد داشت.

    این اقدام آمریکا در حالی است که تولیدکنندگان ایرانی همواره بر اهمیت اعمال تعرفه‌های مناسب روی فولاد وارداتی تاکید کرده‌اند و معتقدند که کم بودن تعرفه سبب ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان شده است.

    یکی از تولیدکنندگان فولاد در این باره به ایسنا گفت: در سال گذشته، تولید فولاد در ایران 16.5 میلیون تن بوده و مصرف داخلی نیز برابر 17 میلیون تن است، در عین حال تولیدکنندگان داخلی این توان را داشتند که تا مرز 18 میلیون تن فولاد کنند اما به دلیل نبود تقاضا مجبور شدند با ظرفیت کمتری تولید کنند.

    طی روزهای گذشته مهدی کرباسیان - رییس هیات عامل ایمیدرو - نیز با بیان اینکه باید روی واردات برخی ورق‌ها و فولاد‌هایی که به اسم فولاد ممزوج به کشور می‌آید، اما در حقیقت حیله بر قانون است تعرفه بیشتری وضع شود، گفته که میزان واردات این نوع فولاد به کشورمان حدود 2.7 میلیون تن است؛ برای مثال آمریکا تعرفه بالایی روی واردات فولاد چین قرار داده و تعرفه واردات فولاد در کشور هند و ترکیه نیز 32 و 40 درصد است، درحالیکه در کشور ما هنوز تعرفه واردات بین 10 تا 20 درصد است.

    بنابراین به نظر می‌رسد که جنگ تجارت فولاد آغاز شده و آمریکا نیز قصد ندارد اجازه دهد که چین با قیمت‌های پایین، وضعیت تولیدکنندگان خود را به خطر بیندازد اما انگار که ایران در زمینه تجارت نیز سیاست صلح را در پیش گرفته است و قصد ندارد تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها