عصر خودرو

در تولید شکر خودکفا شده‌ایم؛

واردات ۸۸ هزار تن شکر تا مرداد ۹۷

عصر بازار- طبق گفته مجری طرح چغندر قند با افزایش سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه انتظار می‌رود تولید چغندر قند امسال هم به ۸ میلیون تن برسد و این خودکفایی در تولید شکر ادامه یابد.

واردات ۸۸ هزار تن شکر تا مرداد ۹۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ایلنا،‌ طبق آمار اعلام شده توسط مرکز آمار، واردات شکر در سال 96 و در چهار ماهه نخست این سال بیش از 552 هزار و 748تن بود در حالی که وزیر جهاد کشاورزی نیاز کشور را تنها 500 هزار تن اعلام کرده بود. این آمار تا زمان ممنوعیت واردات که در آذر ماه 96 اعلام شد به 708 هزار تن رسید که شامل قند و شکر تصفیه نشده بود.

    شکر وارداتی در سال 95 در رتبه پانزدهم محصولات وارداتی قرار داشت و تنها 0.71 درصد از واردات کل کشور را به خود اختصاص داده بود اما در سال 96 رتبه ششم واردات محصول و کالا را به خود اختصاص داد و به بیشترین میزان واردات نسبت به چند سال پیاپی رسید. در سال 96 واردات شکر 4.89 درصد از واردات کل کشور رسید و طی 7 ماه 356 میلیون و 400 هزار دلار ارز از کشور خارج کرد و نسبت به سال 95، 52.5 درصد رشد داشت.

    اما طبق آمار در سال 97 تنها 88 هزار تن شکر به کشور وارد شده که با ممنوعیت آن تا پایان امسال هم دیگر به این میزان واردات افزوده نخواهد شد. پیش از این هم شرکت بازرگانی دولتی ایران نیاز واردات شکر در سال 97 را رد کرده و گفته بود امسال به خودکفایی در تولید شکر رسیده‌ایم و نیازی به واردات نیست.

    این خودکفایی در کشور پس از 120 سال رقم خورده است که بیشتر آن را مرهون کشت پاییزه چغندر قند هستیم که با در نظر گرفتن کشاورزی حفاظتی و تغییر زمان کشت توانستیم این محصول را با کمترین آب‌بری به بیشترین بهره‌وری برسانیم.

    *واردات به منظور تنظیم بازار انجام می‌شد

    محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران، برنج و حبوبات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص ممنوعیت واردات شکر به کشور اظهار کرد: شکر در بورس کالا توزیع می‌شود کمی قیمت آن افزایش یافته اما این محصول جزو کالاهای استراتژیک است و نباید در بازار نایاب شود.

    وی افزود: پیش از این هم واردات شکر تنها برای کمک به بخش تولید و تعدیل بازار انجام می‌شد. خودکفایی در تامین شکر می‌تواند گام موثری بر وضعیت بازار محصولات استراتژیک باشد.

    *در تولید شکر خودکفا شده‌ایم

    علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در رابطه با ممنوعیت زودهنگام واردات شکر نسبت به سال گذشته اذعان داشت: ما در سال زراعی 96-97 با تولید 8 میلیون تن چغندر در پاییز رکورد تولید چغندر کشور را زدیم و نیاز کشور به واردات این محصول از آذر 96 دیگر وجود نداشت.

    وی افزود: ما در سال 97 هم کاملا به توان کشاورزان داخلی متکی هستیم و واردات شکر نخواهیم داشت. طبق پیش بینی ما برای تولیدات کشت بهاره بالغ بر یک میلیون و 20 هزار تن چغندر بود که عملیات برداشت آن همچنان ادامه دارد. توان تولید کشاورزان ما به حدی بالارفته که نیازی به واردات شکر از خارج نداریم که کشت پاییزه دلیل اصلی این خودکفایی در تولید است.

    بنابر این گزارش،تولید شکر در کشور در سال 97 و سال 98 به قدری بالاست که نیازی به واردات شکر از خارج و تخصیص و خروج ارز از کشور نداریم و کشاورزان می‌توانند بازار را از شکر داخلی بی نیاز کنند.

    انتقال زمان کشت چغندر از بهار به پاییز توانست مشکل واردات بی رویه شکر به کشور را از میان بردارد و ما را به خودکفایی برساند. شکر دومین کالای استراتژیک پس از گندم است که خودکفایی در آن ما را از واردات بی نیاز کرده است.

    برچسب ها