عصر خودرو

دفاع رئیس خصوصی‌سازی از واگذاری آلومینیوم المهدی

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی در واکنش به گزارش شب گذشته بخش خبری ۲۰:۳۰ سیما درباره تعیین تکلیف واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال شفاف سازی کرد.

دفاع رئیس خصوصی‌سازی از واگذاری آلومینیوم المهدی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، میر علی اشرف پوری حسینی با بیان اینکه گزارش شب گذشته بخش خبری 20:30 سیما درباره تعیین تکلیف واگذاری سهام آلومینوم المهدی و طرح هرمزال در ماه‌های قبل رخ داده و موضوع جدیدی نیست، عنوان کرد: «حدود 5 ماه قبل دیوان محاسبات کل کشور در فرایند قیمت گذاری کارشناسان رسمی دادگستری شبهه کرده بود که با انتخاب کمیته کارشناسی 3 نفره نسبت به قیمت گذاری دوباره این دارایی اقدام کردند.»

    رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به نتیجه کمیته کارشناسی 3 نفره که 5 ماه قبل تشکیل و اعلام نتیجه کرده بود ،گفت: «خالص تفاوت قیمت گذاری این کمیته در مقایسه با قیمت‌گذاری اولیه حاکی از اختلاف کمتر از 20 درصدی در تفاوت قیمت‌گذاری‌ها بود که به دلیل جزیی بودن این انحراف هیات واگذاری خواستار ابطال معامله سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نشد و آنرا تایید کرد.»

    بر همین اساس حدود 4 ماه قبل واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال از سوی سازمان خصوصی سازی به نام خریدار فعلی اعلام و در 11 شهریور ماه امسال به نام وی ثبت شده است.

    وی با بیان اینکه هیئت واگذاری پس از اعلام نتیجه اختلاف کمتر از 20 درصدی کمیته 3 نفره با هیات کارشناسی اولیه ، به سازمان خصوصی سازی تکلیف کرد که از طریق مذاکره با خریدار ، رقم ما به التفاوت قیمت گذاری با رضایت وی دریافت شود، عنوان کرد: در همین زمینه سازمان خصوصی سازی اقدام به اخذ یک فقره چک 346 میلیون تومانی از خریدار کرد و فرصت شش ماهه‌ای به وی داده شد تا آن را تسویه کند.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این رقم مربوط به مابه التفاوت قیمت گذاری‌ها در 4 ماه قبل بوده و شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال از 11 شهریور ماه امسال به خریدار تحویل داده شده است ، عنوان کرد: بسیاری از سوال ها و ابهام های واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال مربوط به دوران فرایند تحویل این شرکت به خریدار بوده و بسیاری از پرسش ها هم اکنون مرتفع شده است.

    وی در مورد نامه اخیر قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور به سران سه قوه در مورد واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال نیز عنوان کرد: « نامه ای از سوی وی به ریاست جمهور ارسال و سپس رونوشتی از آن از سوی این نهاد به وزارت اقتصاد ارایه شد که بنده در جریان قرار گرفتم و توضیحاتی در خصوص نکات ارایه داده شده دادم. اما در مورد نامه نگاری‌های احتمالی دیگر اطلاعی ندارم.»

    در عین حال مستنداتی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اعلامیه‌ای مبنی بر بازگرداندن مبلغ 215 میلیارد تومان به نفع دولت از خریدار المهدی در خصوصی سازی وجود ندارد.

    به گفته وی سازمان خصوصی سازی همواره عملکردی شفاف داشته و در نهایت دقت و صحت به فعالیت خود می پردازد. در این زمینه واگذاری سهام شرکت آلومینیوم المهدی نتیجه یک کار گروهی بود که با وجود مشکلات بسیاری که پیش روی آن بود در کمال دقت و صحت انجام شده و مابقی واگذاری ها با همین روند سالم ادامه می یابد.

    پوری حسینی گفت: «از ابتدا با رسانه‌ای شدن شبهات واگذاری‌ها از جمله آلومینیوم المهدی مخالف بودم و ای کاش آنهایی که سوال داشتند برای گرفتن پاسخ خود به خصوصی سازی مراجعه می کردند.»

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی در برابر این پرسش که چرا در مسیر واگذاری شرکت‌های دولتی طی یک دهه گذشته همواره مسیر سنگلاخی وجود داشته؛ پاسخ داد: اگر روحیه صبر و استقامت برای متولیان خصوصی سازی و واگذاری  وجود نداشت می‌بایست خیلی زودتر خصوصی‌سازی را رها می کردند. خصوصی سازی هم اکنون در ایران با دشواری و بسیار سخت جلو می‌رود و تعداد افرادی که به فرآیند خصوصی‌سازی کمک می‌کنند نسبت به آنهایی که سنگ پیش پای آن می گذارند بسیار کمتر است.

    وی افزود: « وقتی مجموعه دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود به یکباره فرآیند واگذاری‌ها با چالش مواجه می شود چرا که عده‌ای که می بایست از پای سفره دولتی برخیزند ناراحت می شوند. امیدوارم بخش خصوصی آنچنان تقویت شود که دیگر نگرانی از بابت کنار رفتن سایه دولتی و ورود بخش خصوصی در مدیریت ها وجود نداشته باشد.»

    سخنگوی سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا حداکثر طی سال آینده همه شرکت های باقی‌مانده در فهرست خصوصی سازی را واگذار کند ، افزود:« به دلیل فضای ملتهب انتخابات آتی، متاسفانه سرعت واگذاری های امسال کند شد.از سویی دیگر وضعیت بازار سهام با خصوصی سازی همراهی نکرد و امسال با شرایط سختی مواجه شدیم، اما امیدواریم حداکثر تا پایان سال 1395 همه شرکت های مشمول اصل 44 را واگذار کنیم.»

    رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: هم اکنون 120 شرکت در فهرست واگذاری‌ها قرار دارند که حدود 80 شرکت از این تعداد در سال جاری عرضه شده و 40 شرکت باقیمانده در سال آینده واگذار خواهند شد.

    پوری حسینی با بیان اینکه بیش از هر شخص دیگری علاقه دارد که فرایند خصوصی سازی  هر چه سریع تر پایان یابد، موفقیت در این زمینه را وابسته به همدلی و همراهی همه دستگاهها و نهاد های حاکمیتی مربوط دانست و گفت: « پرونده واگذاری المهدی از ابتدا مشکلی نداشته اما عده ای سوال هایی داشتند که به حکم وظیفه به آنها پاسخ داده ایم و همچنان پاسخگو هستیم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها