عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه نفت سپاهان

عصر بازار: این شرکت در اولین پیش بینی سود هر سهم خود برای سال ۹۳ مبلغ ۳۳۹ تومان سود انتظار داشت که در پایان سال ۲۳۰ تومان از آن را محقق کرد و با نظر سهامدار عمده ۱۵۰ تومان سود نقدی تصویب شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه نفت سپاهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، عمده دلایل کاهش سود هر سهم شرکت بحث کاهش قیمت جهانی نقت و اثر گذاری آن بر نرخ محصولات شرکت و کاهش ارزش موجودی ها عنوان شد.


    محل برگزاری : ساعت 9 مورخ 1394/04/23 در هتل المپیک
    سال مالی 1393/12/29
    درصد حضور سهامداران: 96%


    هیات رئیسه مجمع
    رئیس مجمع : علی محمد حریری (نماینده تابان فردا  سهامدار 87.6 درصدی)
    ناظر : خانم یارمحمدی
    ناظر : آقای رزاقی
    مدیرعامل : بحرینی
    گزارش هیات مدیره
    آقای حریری به عنوان رئیس مجمع با اعلام حضور96 درصدی سهامدارن رسمیت جلسه را اعلام و از مدیرعامل شرکت ، آقای بحرینی ، درخواست ارائه گزارش هیئت مدیره به مجمع را نمود. آقای بحرینی گزارش خود را با اهم اتفاقات پیش آمده در سال 93 برای شرکت شروع کرد.


    اهم اتفاقات شرکت در سال 93
    خرداد
    ورود شرکت به بورس
    خرداد
    حادثه آتش سوزی در واحد پرکنی
    شهریور
    تصویب افزایش قیمت محصولات نهایی از سوی سازمان حمایت
    مهر
    تشدید روند نزولی قیمت نفت
    آبان
    انتصاب مدیرعامل جدید
    اسفند
    ثبت بالاترین رکورد فروش

    مدیرعامل شرکت در ادامه بااشاره به تحقق 100 درصدی برنامه تولید مطابق بودجه با تحقق 101 درصدی فروش تناژی و 97.8 درصدی فروش ریالی عنوان کردند که سه ماهه پاییز 93 کاهش شدیدی در نرخ فروش محصولات بدلیل کاهش شدید قیمت نفت و اثرگذاری آن بر نرخ محصولات شرکت داشتند که در سه ماهه پایانی سال 93 بویژه در اسفند 93 میزان فروش با توجه به سیاست های فروش اعتباری اتخاذ شده افزایش چشمگیری داشت به طوریکه دراسفند ماه 93 شرکت رکورد 110 هزار تن صادرات را ثبت نموده است.
    علارغم عملکرد مناسب شرکت در پوشش بودجه به لحاظ مقدار تولید و فروش سود شرکت نسبت به بودجه کاهش داشته است که عمده دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره داشت:
    ·        کاهش قیمت نفت و قیمت محصولات همزمان بود ولی خوراک دریافتی با یک ماه تاخیر فاکتور می شد و از این حیث با توجه به کاهش یافتن نرخ خوراک در بازار جهانی و وقفه یک ماهه تاثیر آن در بازار داخلی شرکت با کاهش سود مواجه شد. 328 ریال از این کاهش به دلیل کاهش قیمت های جهانی محصولات عنوان شد.
    ·        بخش دیگری از کاهش سود شرکت به میزان 559 ریال مرتبط با کاهش ارزش موجودی ها عنوان شد.

    شرکت نفت سپاهان با هدف کاهش هزینه های لجستیک دریایی اقدام به بهره برداری حداکثری از ظرفیت ناوگان کشتیرانی نموده است.
    یکی از دغدغه های شرکت نوسان مقدار خوراک دریافتی از پالایشگاه اصفهان بوده است که با تنوع بخشی منابع تامین خوراک از طریق پالایشگاه های بندرعباس و شیراز و... این مشکل رفع شده است.
    اقدام دیگر صورت گرفته در  شرکت افرایش دو برابری ظرفیت سیستم پرکنی محصولات فله ای بوده است.
    با راه اندازی سیستم تصفیه پساب نام شرکت از تابستان 93 از لیست شرکت های الاینده حذف گردیده است.
    طبق بررسی روند قیمت سهم تاثیر پذیری آن از شاخص کل و قیمت نفت محاسبه شده بود که این میزان به ترتیب 80 و 50 درصد عنوان شد.
    اقای بحرینی  برنامه شرکت را در دو حوزه محصولات نهایی و محصولات پایه معطوف دانستند که در بخش محصولات نهایی اجرای پروژه تولید گریس تحت لیسانس یک شرکت معتبر بین المللی و استقرار سیستم توزیع مویرگی، تولید ظروف با مشارکت بخش خصوصی و اجرای پروژه خط Filling متمرکز در پالایشگاه و اصلاح روش تامین ادتیو عنوان کردند. برنامه های شرکت در حوزه محصولات پایه طرح مطالعاتی تولید Fully Refine Wax و طرح توسعه پایانه های صارداتی و طرح مطالعات تولید Green RPO ذکر گردید.
    شرکت در سه ماهه ابتدایی 94 حدود 20 درصد از سود هر سهم خود را پوشش داده است.
    سوالات مجمع
    ·        در حال حاضر نرخ روغن پایه صادراتی چند دلار است؟
    به طور متوسط 610 دلار به ازای هر تن می باشد.قیمت فوب خلیج فارس 590 دلار می باشد.
    ·        متوسط نرخ حمل محصولات چند دلار است؟
    از بندر بوشهر تا امریه 25 تا 30 دلار می باشد.
    ·        ظرفیت ناوگان دریایی شرکت چه میزان است؟
    20 هزار تن می باشد.
    ·        قیمت اکسترکت و اسلاک وکس در حال حاضر چقدر است؟
    قیمت اکسترکت بر اساس نرخ مازوت تعیین می گردد. قیمت اسلاک وکس نیز بر حسب درصد روغن آن محاسبه می گردد در حال حاضر قیمت اسلاک وکس 12 درصد نفت سپاهان به طور متوسط حدود 650 دلار در بشکه می باشد.
    ·        برنامه شرکت در حوزه افزایش سهم بازار داخلی چیست؟
    اقای بحرینی  در پاسخ به این سوال اشاره کرد که سوئیچ کردن از بازار صادراتی به بازار داخلی به سرعت اتفاق نمی افتد ولی در حال انجام اقدامات مقتضی جهت افزایش سهم بازار داخلی هستیم.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    نماینده موسسه حسابرسی دریاروش اظهار نظر مشروط نسبت به صورت های مالی شسپا با آوردن سه بند ارائه داد.
    ·        بند 4 در ارتباط با مبلغ 248 میلیارد تومان مطالبات راکد و انتقالی از سال های قبل است که از این بابت گرو و شرکت اصلی به ترتیب مبلغ 116 و 107 میلیارد تومان ذخیره در حسابها منظور نموده است.
    در توضیح این بند ذکر گردید که عمده این مبالغ ناشی از سنوات سال خای 91 و 92 می باشد که ذخیره کافی در نظر گرفته شده است و اقدامات حقوقی لازم اتخاذ و در برخی از پرونده ها رای به نفع شرکت صادر گردید است که در حال پیگیری جهت حصول نتیجه  با بهره گیری از وثیقه ها و کمک از شرکت های هم گروه می باشد.مهم ترین بخش مطالبات از شرکت نفت می باشد که آقای حریری رئیس مجمع و نماینده تابان فردا نسبت به وصول بخشی از این مطالبات خبر داد.
    تکلیف شد تا در گزارش 6 ماهه نسبت به وصول این مطالبات و پیگیری های انجام شده گزارشی به سازمان بورس و سهامداران ارائه گردد.
    ·          بند 5 به سه بخش مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی اشاره دارد.
    در بخش مالیات بحث مربوطه در ارتباط با مالیات ابرازی و تشخیصی می باشد که در سال 91 مایلات تشخیصی 183 میلیارد تومان بیشتر از مالیات ابرازی می باشد. بابت مالیات سال 91 شرکت جلساتی را با نماینده قوه قضائیه و سازمان امور مالیاتی داشته است و رای به نفع شرکت صادر شده اما هنوز سازمان امور مالیاتی به مدارک و مستندات شرکت جواب نهایی را اعلام ننموده است. در بخش مالیات بر ارزش افزوده چون عمده فعالیت شرکت صادرات محور است و از طرف خارجی ارزش افزوده قابل استرداد نیست شرکت خود را ملزم به پرداخت  در بخش عوارض آلایندگی نیز شرکت توانسته است از تابستان 93 از لیست شرکت های آلاینده خارج گردد .
    ·        بند 6 به وضعیت مالی و نتایج عملیات ناشی از مشارکت با اشخاص حقیقی اشاره دارد که مدیرعامل شرکت در پاسخ اشاره کرد که با توجه به ماهیت فعالیت در بحث صادرات و شرایط تحریم با اشخاص حقیقی مراودات مالی صورت می گرفت که مجمع انحلال این شرکت ها را با توجه به وضعیت و افق آتی اقتصاد تصویب نمود.
    ·        بند 8 به جرائم تاخیر 45 میلیارد تومانی مورد ادعای پالایشگاه نفت اصفهان در پرداخت های مرتبط با خرید مواد اولیه اشاره دارد که در مقابل شرکت نفت سپاهان نیز بابت تفاوت یمت لوبکات سبک و سنگین و همچینین نحوه محاسبه قیمت مواد اولیهمبلغ 68 میلیارد تومان جبران خسارت مطالبه نموده اس که تکلیف شد از طریق تعامل با پالایشگاه اصفهان اقدامات لازم انجام گیرد.
    ·        بند 9 به سانحه اتش سوزی خرداد 93 اشاره دارد که مجموعا شرکت 32 میلیارد تومان متحمل هزینه شد که کل دریافتی شرکت از بیمه پارسیان 32.6 میلیارد تومان در تاریخ تشکیل مجمع می شد.
    سودنقدی
    شرکت اصلی در سال 93 سود خالص 242 میلیارد تومانی را محقق کرده است که سود انباشته شرکت 273 میلیارد تومان می باشد. سود تلفیقی شرکت نیز 228 میلیارد تومان و سود انباشته 262 میلیارد تومانی محقق نموده است. سود پیشنهادی هیئت مدیره 50 درصد سود خالص بود که هیئت مدیره در نظر داشت باقی آن جهت اجرای طرح ها انباشته شود رئیس مجمع در ابتدا سود تقسیمی 120 تومان را به رای گذاشت که با مخالفت سهامداران خرد ، حریری این مبلغ  به 150 تومان افزایش یافت.
    سایر مصوبات
    پاداش هیئت مدیره 500 میلیون تومان ناخالص در وجه اشخاص حقوقی در نظر گرفته شد.
    روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد.
    حق حضور اعضای هیئت مدیره 1350 هزار تومان به ازای حداقل دو حلسه در ماه تصویب گردید.
     

    برچسب ها