عصر خودرو

دکتر صفری در سمینار توسعه بیمه‌های زندگی مطرح کرد:

تشکیل بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی در کشور یک ضرورت است

عصر بازار- سمینار تخصصی بیمه‌های زندگی صبح امروز با سخنان دکتر امیر صفری رئیس پژوهشکده بیمه در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو آغاز به کار کرد.

تشکیل بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی در کشور یک ضرورت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه ،دکتر صفری با ارائه آماری از ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در کشور و مقایسه آن با متوسط جهانی گفت ضریب نفوذ بیمه زندگی در جهان به طور متوسط 33؍3 است درحالی‌که در کشورمان به 31 صدم درصد می‌رسد بنابراین متوسط ضریب نفوذ ایران یک دهم متوسط این ضریب در دنیاست.
    وی با اشاره به ماده 11 قانون برنامه توسعه ششم تأکید کرد که سهم بیمه‌های زندگی باید حداقل 50 درصد کل پرتفوی صنعت بیمه باشد.
    دکتر صفری در ادامه به عوامل و علل بروز این عارضه اشاره کرد و گفت: تنوع محصولات بیمه‌ای و استفاده از ابزارهای مالی راهکارهای مؤثر برای حل این معضل است.

    سؤالاتی که در سمینار توسعه بیمه‌های زندگی در پی پاسخ آن هستیم
    رئیس پژوهشکده بیمه در توضیح بیشتر پیرامون علل چنین شرایطی گفت باید در این زمینه به چند سؤال اساسی پاسخ داد و گفت: در این سمینار می‌خواهیم به این نکات بپردازیم. اینکه چرا بیمه‌های زندگی با سابقه 80 ساله هنوز رشد مطلوب نداشته است؟
    آیا فرهنگ بیمه در بین مردم نفوذ ندارد؟ آیا مردم بیمه را نمی‌شناسند و از بیمه آگاهی ندارند آیا بیمه اولویت و دغدغه آنها نیست؟ آیا تقاضا وجود ندارد و یا بیمه به طور مؤثر عرضه نمی‌شود؟ آیا قیمت بالاست و مردم محصولات جایگزین بهتری می‌شناسند؟ وی در ادامه این سوالات گفت باید به سوالات دیگری نظیر اینکه آیا بانک‌ها و سایر فرصت‌های بدیل، بهتر عمل می‌کنند و اینکه مردم به بیمه‌ها اعتماد ندارند و پرداخت خسارت به صورت بی‌کیفیت انجام می‌شود و در نهایت اینکه آیا همه این عوامل مؤثرند؟

    طرح 3 ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی
    دکتر صفری 3 ایده برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور مطرح کرد که شامل: عرضه بیمه‌های زندگی متصل به یونیت‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار ریسک‌های زندگی و راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق بیمه زندگی است.
    وی در تشریح بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی گفت: پژوهشکده بیمه مطالعه این موضوع را در دستور کار قرار داده است اما تجارب موجود در این زمینه نشان می‌دهد که خاستگاه این بازار در امریکا، آلمان و انگلستان است.
    وی افزود قدمت این بازار به شکل مدرن کمتر از 20 سال اما به سرعت رو به رشد است.
    صفری افزود این بازار کمک می‌کند تا بیمه‌نامه زندگی از طریق فراهم‌سازی امکان فروش بیمه‌نامه به سرمایه‌گذار بازار سرمایه به اوراقی نقد و قابل معامله در بازار تبدیل می‌شود.
    این بازار همچنین به بیمه‌گذار اطمینان می‌دهد که در صورت نیاز فوری به نقدینگی و یا در صورت تغییر نیازهایش و در صورت عدم نیاز به بیمه‌نامه بتواند بیمه‌نامه موجود را به سرمایه‌گذار بفروشد و نیازهای خود به نقدینگی را برطرف کند. وی این مزیت را اطمینان به نقدشوندگی و کاهش ریسک نقدشوندگی بیمه‌نامه دانست و گفت با تشکیل و وجود چنین بازاری قطعاً بیمه‌های زندگی در کشور رشد خواهند داشت.
    وی این موضوع را از منظر سرمایه‌گذار نیز بررسی کرد و گفت: البته سرمایه‌گذار نیز مایل است به منظور ایجاد تنوع و کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری در این اوراق سرمایه‌گذاری کند و این امر عاملی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود.
    دکتر صفری در مورد مزایای بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه‌نامه عمر برای بیمه‌گذاران نیز گفت: تشکیل این بازار باعث افزایش نقدشوندگی بیمه‌های زندگی خواهد شد و افزایش فروش و ضریب نفوذ بیمه را در پی دارد.
    وی افزود: فرد بیمه‌گذار در طول مدت قرارداد خود به جای رجوع به شرکت بیمه برای فسخ قرارداد یا بازخرید آن می‌تواند بدون تحمل زیان به بازار ثانویه مبادله اوراق بیمه زندگی مراجعه کرده و آن را با سود مناسب و با قیمت روز بازار به فروش رساند.


     

    برچسب ها