عصر خودرو

معاون اول رئیس جمهور :

اصلی‌ترین نقطه اقتصاد مقاومتی ظرفیت داخلی است

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور، در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، با اشاره به نقش موثر دانشگاه‌ها برای ارائه راهکار در حل مشکلات کشور، گفت: شرایط کشور، شرایط خطیر و دشواری است و البته بررسی این موضوع به این معنا نیست که همه عوامل موجود تهدید هستند

اصلی‌ترین نقطه اقتصاد مقاومتی ظرفیت داخلی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، اسحاق جهانگیری افزود: در این مقطع خاص از شرایط کشور، دست نیاز همه از جمله دولت و جامعه به سمت دانشگاه‌ها دراز است.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دیدار هفته گذشته اش با تعدادی از روسای دانشگاه‌ها، گفت: فرصت‌های خوبی می‌شود از دل شرایط سخت بیرون آورد و از آن‌ها استفاده کرد و پس از هر مشکلی، آسانی است و ما به وعده خداوند امید داریم.

    جهانگیری افزود: تجربه کشور‌های مختلف نیز این را نشان می‌دهد که تحولات بزرگ از دل شرایط دشوار بیرون آمده اند و خیلی از جنگ‌ها و شرایط دشوار اتفاقات مهمی را برای بسیاری از کشور‌ها به دنبال داشته است.

    معاون اول رئیس جمهور گفت: در این شرایط چشم امید به کانون‌هایی برای رفع این شرایط دوخته می‌شود که یکی از این کانون‌ها دانشگاه‌ها هستند.

    جهانگیری افزود: در شرایط اقتصادی طی یک ماه اخیر در یکی از مهمترین بیانات رهبر معظم انقلاب می‌بینیم که به راهکار‌ها اشاره می‌کنند و آن برنامه و پیشنهاد‌های دانشگاه و دانشگاهیان است
    .

    نخبگان کشور بیش از دولت و مسئولان، مسئولیت دارند

    معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط پیش آمده هم اکنون نخبگان کشور و دانشگاه‌ها بیش از دولت و مسئولان مسئولیت دارند.

    جهانگیری افزود: هم اکنون دانش در دانشگاه‌ها به کانون مهمی تبدیل شده و در این شرایط، اهمیت دانشگاه‌ها و نقش آن‌ها بیشتر از گذشته است و اگر در پی توسعه پایدار و همه جانبه هستیم و می‌خواهیم به توسعه ملی برسیم باید به دانشگاه‌ها توجه کنیم.

    وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اصلی‌ترین نقطه اقتصاد مقاومتی توجه به ظرفیت داخل کشور است که باید درون زا باشد و در مقطع کنونی توسعه درون زا مهمترین موضوع است و آن بر عهده توسعه ملی، نیروی انسانی و دانش داخلی است.

    جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های هر کشور، دانش و دانایی آن کشور است، افزود: یکی از محور‌های مهم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و باید به توسعه علمی کشور بپردازیم.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در موضوع علمی و جایگاه علمی کشور رتبه خوبی داشتیم، گفت: جایگاه علمی کشور درخور تحسین است و نباید به دانشگاه‌ها فقط به عنوان مجموعه فیزیکی نگاه کنیم، بلکه باید به عنوان کانون فکری که به سمت صحیح در حال حرکت است توجه شود.

    جهانگیری افزود: از دانشگاه انتظار می‌رود که به مسائل پیرامونی خود و مسائل جامعه خود حساس باشد و راهکار‌هایی برای حل مسائل جامعه و پیرامون خود ارائه دهد.

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور وارد نبردی از جنس جنگ نرم شده است و دشمنان می‌خواهند با کشور ما وارد چالش شوند، گفت: آنان می‌خواهند افکار عمومی کشور ما را تحت تأثیر قرار دهند و کانون‌های فکر را رصد کرده اند که چگونه عمل کنند و باید در چنین شرایطی با قدرت نرم به صحنه بیاییم و حتماً این قدرت نرم تأثیرگذار است.

    معاون اول رئیس جمهوری افزود: تلاش بعدی ما برای مقابله با این افکار این است که دشمنان می‌خواهند آینده مردم ایران را نامرسوم تلقین کنند (از لحاظ اقتصادی) و باید در چنین شرایطی در پی بهترین راهکار باشیم و اقداماتی مؤثر انجام دهیم و در چنین شرایطی بیش از دولت و مسئولان، نخبگان کشور مسئولیت دارند زیرا اگر دشمنان می‌خواهند اعتماد مردم دچار مخاطره شود وظیفه ما این است که نقطه عکس آنان عمل کنیم و نخبگان و صاحبنظران باید در این امر فعالیت داشته باشند.

    جهانگیری گفت: باید به این نکته توجه کنیم و ببینیم که دشمنان چه طراحی برای کشور ما کرده اند و ما با عبور دادن ملت با قدرت جنگ نرم و با حمایت و کمک نخبگان بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

    وی با اشاره به اینکه آمریکا باید احساس کند که همه اتفاقات او برملا شده است و این اتفاقات در سال 97 تمام می‌شود، افزود: آنان فکر می‌کنند روز 13 آبان روز تحریم هاست و دانشگاه‌ها باید در مقابل این افکار بایستند و راهکار دقیق ارائه دهند، زیرا ما کشوری هستیم که با ابرچالش‌های مختلف روبرو هستیم و می‌توانیم از این ابرچالش‌ها عبور کنیم.

     

    معاون اول رئیس جمهور در ادامه به چند چالش جدی کشور اشاره کرد و گفت: وضع آب و آلودگی هوا، وضع آب و هوایی در استان سیستان و بلوچستان و وضع گرد و غبار و وجود شن در این استان‌ها و​ مسئله بودجه دولت از چالش‌های جدی کشور است و دانشگاه‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی باید به سمت حل و بررسی این چالش‌ها برود.

    وی افزود: هم اکنون هیچ یک از دستگاه‌ها از میزان بودجه خود راضی نیستند و وضع صندوق بازنشستگی اسفبار است به طوری که 100 درصد بودجه بازنشستگان نیرو‌های مسلح و 80 درصد سایر بازنشستگان از طریق بودجه دولت تأمین می‌شود و من خواهش می‌کنم که دانشگاه‌ها به این مسائل توجه کنند و بخش خصوصی باید در این مسائل اقدامی مؤثر داشته باشد تا بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد.

    جهانگیری گفت: ما برای اینکه مردم و برای آینده کشور امید داشته باشند باید افق‌های روشن را برای آنان ترسیم کنیم و دانشگاه‌ها می‌توانند در این مقطع زمانی به ما کمک کنند.

    وی همچنین درباره بودجه دانشگاه‌ها افزود: با وجود محدودیت هرساله بودجه دانشگاه ها، ما تلاش کرده ایم بودجه تصویب شده برای دانشگاه‌ها ارائه شود و میزان بودجه تعیین شده کم نشود.

    جهانگیری درخصوص وضع ارزی دانشگاه‌ها گفت: برخی از دانشگاه‌ها درباره موضوع ارز و فرصت‌های مطالعاتی مجوز‌های خوبی گرفته اند و ما در حد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی به آن‌ها کمک و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

    خاطرنشان می شود: نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است.

    برچسب ها