عصر خودرو

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی، تدبیر دولت برای ثبات اقتصادی

عصر بازار- یک عضو هیات علمی دانشگاه گفت: راه‌اندازی معاملات آتی ارز، بازار نقدی ارز را از هیجانات مقطعی نجات می‌دهد و به سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی این امکان را می دهد که با نگاهی اجمالی به این بازار، مبنای دقیق تری برای برنامه ریزی و سیاست گذاری داشته باشند.

راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی، تدبیر دولت برای ثبات اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا شهیدی تبار گفت: طی سال‌های اخیر در بازار ارز همواره شاهد نوسان های شدید هستیم که به دلیل نبود سیاستی مشخص از سوی متولیان امر، در نتیجه بازار با روش های پلیسی کنترل می شود.

    وی با بیان اینکه تجربه نشان داده ابرازهایی مانند مداخله پلیس و تعزیرات حکومتی نمی تواند سیاستی مناسب برای کنترل بازار ارز و دادن اطمینان خاطر به فعالان اقتصادی باشد، گفت: بازار ارز ایران متاسفانه زیرساخت مناسبی ندارد و همواره چندین نفر می توانند قیمت ها را تغییر دهند؛ از این رو اصلاح رویه کنونی ضروری به نظر می رسد.

    وی با اشاره به اینکه راه اندازی بازار مشتقه ارز می تواند به کنترل بازار نقدی کمک کند، تاکید کرد: بازار مشتقه ارزی که قرار است با معاملات آتی ارز آغاز به کار کند، ثبات را به بازار نقدی برمی گرداند که این ثبات و روند منطقی بهای ارز مطمئنا آرامش و امنیت را به فعالیت های اقتصادی می آورد.

    به گفته شهیدی تبار در حال حاضر ابهامات بسیاری در بازار ارز و سرمایه وجود دارد و این موضوعات سبب کاهش فعالیت ها و سرمایه گذاری ها شده است، در این بین راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند از ابهامات بازار بکاهد و پیش بینی ها از آینده اقتصاد را تسهیل کند.

    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه معاملات آتی ارز می تواند سیگنال ها و هیجانات بازار ارز را زودتر نمایان کرده و امکان مدیریت و کنترل بازار نقدی را فراهم کند، گفت: یکی از مزیت های بازار مشتقه ارزی، جذب سفته بازان است به طوریکه این افراد برای کسب سود لطمه ای به بازار نقدی نخواهند زد و راهی بازار آتی ارز می شوند؛ این اتفاق در نهایت به کاهش نوسانات کاذب بهای ارز در بازار نقدی منجر می شود.

    شهیدی تبار در پایان تاکید کرد: راه اندازی معاملات آتی ارز در بورس کالای ایران می تواند سرمایه گذاران خارجی را برای ورود به بازارهای ایران ترغیب کند، چرا که شفافیت اقتصادی و ارائه چشم انداز از نرخ ارز یکی از راه‌های اصلی ورود سرمایه به کشور است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها