عصر خودرو

بررسی شکل تجارت این دو کشور پس از راه‌اندازی بانک مشترک

مبادلات تجاری ایران و روسیه چه تغییراتی خواهد کرد؟

عصر بازار- عضو هیأت رئیسه اتاق ایران و روسیه توضیح داد که با تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه چه اتفاق‌های جدیدی در مبادله تجاری دو کشور رخ خواهد داد.

مبادلات تجاری ایران و روسیه چه تغییراتی خواهد کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اخیرا از این موضوع خبر داده که ایران مقدماتی را برای تأسیس بانک مشترک با روسیه برای تسهیل تجارت بین دو کشور و با ارزهای ملی فراهم کرده است. اما با احداث این بانک مشترک چه اتفاق‌های در مبادله تجاری ایران و روسیه رخ خواهد داد؟

    فاطمه مقیمی، عضو هیأت رئیسه اتاق ایران و روسیه، درباره جزئیات تأسیس این بانک، گفت: در تفاهم‌نامه بین ایران و روسیه، در پروتکل مربوطه در آخرین نشستی که برقرار شد، توافق شد که مشکلات مربوط به ارتباط تجاری بین ایران و روسیه بررسی و برطرف شوند. یکی از مشکلاتی که مدت‌هاست در این زمینه وجود دارد، مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول است. در این زمینه باید یک بانک مربوط به ایران و روسیه ایجاد می‌شد یا واحد پول ریال یا روبل را به عنوان پول قابل انتقال محاسبه می‌کردند. قرار بود تمهیدات مربوطه توسط بانک‌های مرکزی دو کشور بررسی شود.

    او افزود: با صحبت‌های اخیر خوشبختانه گفته‌اند این مهم دارد اتفاق می‌افتد. در حال حاضر درباره پایه‌های اولیه صحبت کرده‌اند. امیدواریم دستورالعمل جدی توسط بانک مرکزی و شورای سیاست‌گذاری پولی معین شود تا تجار بتوانند از معضل بزرگی که در این زمینه داشتند رهایی پیدا کنند و ارتباط اقتصادی بین ایران و روسیه روان‌تر و با تسهیل باشد.

    مقیمی درباره تسهیل روابط تجاری ایران و روسیه گفت: تسهیل روابط تجاری دو الگوی خاص داشت که باید حل شود. یک الگو مربوط به صدور روادید بین ایران و روسیه بود که ما هنوز آن مشکل را داریم و با یک مقدار تأمل در صدد رفع این مشکل بوده‌اند. موضوع بعدی هم ایجاد بانک مشترک بود. اگر این دو موضوع حل و فصل شوند، فکر می‌کنم بهترین شرایط می‌تواند برای ما ایجاد شود.

    عضو هیأت رئیسه اتاق ایران و روسیه در پاسخ به این سوال که با تأسیس بانک مشترک کدام موانع برطرف می‌شوند؟ گفت: نقل و انتقال پول که توسط صرافان یا از طریق کانال‌های غیررسمی انجام می‌شد، الآن می‌تواند با امنیت و ثبات اقتصادی اتفاق بیفتد. یا واحد پولی مثل روبل یا ریال را مبنای مبادله پول قرار دهند، یا با ایجاد این بانک شرایط ارزی بین دو کشور را روشن‌تر و شفاف‌تر کنند. در این صورت دیگر ریسک انتقال پول برای تاجر، شکلش را از دست می‌دهد و تأمین اعتبار سرمایه‌گذاری بین ایران و روسیه می‌تواند روشن‌تر و شفاف‌تر باشد. در این صورت است که تاجر می‌تواند وارد عرصه اقتصادی شود بدون اینکه ریسک کند. با توجه به اینکه بازارهای جدید می‌تواند در مطالبات بین ایران و روسیه رقم بخورد، این اقدام می‌تواند سطح تراز تجاری دو کشور را هم بالا ببرد.

    او درباره انتخاب واحد پول روبل یا ریال، گفت: این موضوع به تفاهم شوراهای سیاست‌گذاری ارزی بین دو کشور بستگی دارد. قطعا با لابی‌گری در سبد پولی که تعیین می‌کنند، باید شرایط برد برد برای طرفین مهیا شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها