عصر خودرو

نایب رییس اتاق ایران عنوان کرد:

نزول ۴ پله‌ای شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار ایران

عصر بازار- نایب رییس اتاق بازرگانی ایران، گفت: طبق شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴ پله نزول پیدا کرده است.

نزول ۴ پله‌ای شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، حسین سلاح ورزی در نشست اعضای اتاق ایران با وزیر دادگستری و معاون سازمان تعزیزات حکومتی، در زمینه موانع توسعه کسب و کار در کشور، اظهار داشت: بر اساس شاخص‌های سهولت فضای کسب و کار ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته 4 پله نزول پیدا کرده است؛ 5 مورد از موانع به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به وزارت دادگستری ارتباط دارد که باید این موانع و چالش‌ها با تشکیل کمیته کاری مشترک رفع و تسهیل شرایط شود.

    شاه حسینی؛ رییس انجمن وارد کنندگان برنج نیز گفت: برنج بعد از گندم کالای استراتژی کشور محسوب می‌شود و در چند سال اخیر آن را کالای اساسی محسوب می‌کنند و برای واردات نیز ارز دولتی با نرخ مصوب دریافت کرده است.

    رییس انجمن واردکنندگان برنج تاکید کرد: اگر احتکار خانگی به برنج برسد دیگر نمی‌توان بازار را کنترل کرد همانطور که در چند سال گذشته این اتفاق افتاد دلیل عدم قابلیت کنترل نیز به بحث نبود همخوانی میان عرضه و تقاضا ارتباط دارد.

    وی با اشاره به احتکار و قاچاق برنج اظهار داشت: برخی از محموله های وارداتی برنج در کشور به ظن قاچاق توقیف می‌شود و تا تعیین و تکلیف قاچاق نبودن آن مدت‌ها زمان می‌برد؛ این به آن معناست که پلمب انبارها و توقیف اجناس باعث می‌شود تا ما به صورت مصنوعی احتکار انجام دهیم و امین مسئله عرضه و تقاضا را با بحران روبرو می‌کند که قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

    رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی مجلس هم تصریح کرد: هم اکنون کشور در جنگ اقتصادی است اما بخش خصوصی و اقتصادی کشور اصلا سیاست گذار نیست و صرفا سیاست‌های دستوری دولتی را اجرا می‌کند که این مسئله اشتباه است.

    وی ادامه داد: بخش خصوصی در حال پاسخگویی به مشکلات اقتصادی و سازگاری با شرایط بحرانی است، در حالی که این مشکلات در نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت بوده است. در بحث احتکار، مواد فاسد شدنی از جمله واکسن و دارو را داریم که بعد از یکسال و اتمام تاریخ انقضا دستور رفع توقیف صادر می شود در حالی که این سیاست اشتباه است و کالا در مدت زمان طولانی خراب می‌شود.

    غلامعلی فارغی تاکید کرد: شرایط مواد غذایی در کشور بحرانی است و مردم باید آماده چالشی جدی در زمینه مواد غذایی از آبان ماه باشند که قطعا مشکلات ارزی و عدم تجارت و مشکلات واردات باعث می‌شود تا با کمبودهای شدیدی روبرو شویم. همچنین دارو از دو ماه آینده به بحرانی ترین شرایط ممکن خواهد رسید. در حال حاضر، ما کمبود گوشت و بسیاری از کالاها را داریم اما عراقی‌ها و افغان‌ها با قیمت ارزان به ایران می‌آیند و دارو خریداری می‌کنند یا گوشت و کالاهای دیگر از کشور قاچاق می‌شود.

    فارغی تاکید کرد: اگر دولت می‌داند که چه کاری را انجام می‌دهد و این سیاست چه مشکلاتی را ایجاد کرده باید روش خود را تغییر دهد و اگر نمی‌داند حداقل مشورت‌های لازم را انجام دهد چرا که ارز و مواد غذایی مورد نیاز کشور به سختی در دسترس است و باید راحت و ارزان به سایر کشورها ارسال شود.

    رییس انجمن فولاد نیز در این نشست تاکید کرد: باید ارتباط کالا ایرانی با ارزهای خارجی به هر صورت از جمله ضریب قطع شود؛ وضعیت به نحوی شده که تولید کننده ایرانی منتظر افزایش قیمت ارز است تا قیمت کالا را هیجانی افزایش دهد.

    وی ادامه داد: مشکلات فعلی ما برخوردهای غیر شفاف سیستم قضایی با متخلفان و عدم انجام سیاست‌های دولت توسط وزرا و زیر مجموعه ارگان‌ها است. ما بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی دنیا هستیم و در یک دهه اخیر  از رتبه 21 به رتبه 13 رسیده‌ایم. فولاد و صنایع پتروشیمی صرفا ارز آوری را در اختیار دارد و باید دولت به اهمیت حمایت از این صنایع پی ببرد.

    رییس کمیسیون لیزینگ نیز گفت: بانک های معتبر کشور از پرداخت ضمانت نامه‌های بانکی خودداری می‌کنند این در حالی است که ضمانت نامه‌های بانکی از اعتبار بالایی برخوردارند و کارمزدهای لازم را دریافت کرده‌اند که باعث شده تا فضای اعتباری کشور دچار مشکلات حاد و بی‌اعتمادی شود.

    برچسب ها