عصر خودرو

گزارشی از تحولات صنعت گاز بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰

عصر بازار- مدیر دفتر دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز گزارشی از تحولات صنعت گاز بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰ ارائه کرد.

گزارشی از تحولات صنعت گاز بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، علی امیرانی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گاز ایران، با بیان اینکه کشورهای عضو GECF تامین‌کنندگان قابل اعتماد گاز طبیعی در دنیا هستند، افزود: این کشورها 70 درصد از ذخایر ثابت شده گاز جهانی، 45 درصد از تولید گاز دنیا، صد در صد از تجارت جهانی خطوط لوله و 54 درصد تجارت ال ان جی جهان را در اختیار دارند.

    وی ادامه داد: در دبیرخانه GECF به طور مداوم در جهت به روز رسانی چشم‌انداز و دورنمای عوامل مهم در بازار و صنعت جهانی گاز فعالیت می‌کنیم تا مطمئن شویم که سند چشم انداز 2040 به عنوان مرجع و منبعی قابل اطمینان برای درک بهتر این صنعت مورد استفاده ذینفعان قرار می‌گیرد. فرضیه‌های در نظر گرفته شده در تنظیم سند چشم‌انداز، بهبود متوسط شرایط اقتصادی در دنیا، رشد جمعیت، افزایش قیمت نفت و جایگزینی ذغال سنگ با گاز در تولید برق است.

    مدیر دفتر دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه صندوق بین المللی پول در پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2018 و 2019 نرخ رشد اقتصادی را 0.9 درصد پیش‌بینی کرده، گفت: این اعتقاد به طور گسترده به وجود آمده که اقتصاد جهانی از سال گذشته وارد دوران بهبود شده و علت آن رشد اقتصادهای پیشرفته و نوظهور در دنیا است. پیش‌بینی ما این است که طی پنج سال آینده شاهد توسعه اقتصادی در جهان با میانگین رشد 3.7 درصد خواهیم بود. همچنین در بلندمدت رشد اقتصادی 3.4 درصدی در جهان ادامه خواهد یافت. میانگین سرانه جهانی تولید ناخالص داخلی تا سال 2040 به میزان 80 درصد افزایش خواهد یافت و جمعیت جهان هم به میزان 1.7 میلیارد نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

    امیرانی با بیان اینکه انتظار می‌رود تقاضای جهانی انرژی بین سال‌های 2018 و 2040 هر سال 11 درصد افزایش یابد و به طور کلی 28 درصد رشد داشته باشد، گفت: در سال 2040 انتظار می‌رود سوخت‌های فسیلی 75 درصد از تقاضای جهانی انرژی را تامین کنند و سهم گاز طبیعی سریع‌ترین رشد را در میان سوخت‌های فسیلی داشته باشد. سهم گاز در سبد انرژی از 22 درصد در سال 2017 به 27.6 درصد در سال 2040 افزایش خواهد یافت.

    وی با تاکید بر اینکه بین سال‌های 2000 تا 2017 تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به میزان 2.4 درصد در سال افزایش یافت، گفت: در حالی که بیشترین رشد مصرف در بخش تولید برق گزارش شده است. GECF پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی به طور کلی به میزان 50 درصد تا سال 2040 افزایش یابد و از 3715 میلیارد مترمکعب در سال 2017 به حدود 5581 میلیارد مترمکعب در سال 2040 برسد.

    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مورد محرک‌های کلیدی در رشد تقاضای گاز توضیح داد: اعمال سیاست‌های محکم برای بهبود کیفیت هوا از طریق جایگزینی سوخت‌هایی با آلایندگی‌ بالا با گاز طبیعی، با فرض اینکه جمعیت شهری تا سال 2040 به حدود 5.8 میلیارد نفر برسد، میزان استفاده بالقوه از گاز طبیعی در بخش خانگی و مسکونی بسیار افزایش خواهد یافت. تقاضای بیشتر در بخش صنعتی، در نتیجه افزایش رشد اقتصادی منجر به افزایش استفاده از گاز برای تولید محصولات صنعتی خواهد شد در بخش حمل و نقل انتظار می‌رود که ال ان جی جایگزین مهمی برای نفت کوره در بخش حمل و نقل دریایی در درازمدت شود و در بخش حمل و نقل شهری و بین شهری استفاده از ال ان جی و سی ان جی افزایش یابد. آخرین محرک رشد استفاده از گاز طبیعی در بخش تولید برق در جهان است.

    امیرانی با بیان اینکه تقاضای جهانی برق در سال‌های 2018 تا 2040 به طور میانگین سه درصد رشد خواهد داشت، گفت: در سال 2017 ذغال سنگ با 38.5 درصد سهم مهم‌ترین گزینه برای تولید برق در جهان به حساب می‌آید. با این حال انتظار می‌رود این روند به دلیل آلودگی‌های هوا کاهش یابد و سهم ذغال سنگ در سال 2040 به 31 درصد از سبد سوخت برای تولید برق برسد و از طرف دیگر سهم گاز برای تولید برق از 23.1 درصد در سال 2017 به 24.6 درصد در سال 2040 افزایش یابد.

    وی در ادامه با بیان اینکه تولید گاز در جهان در سال 2017 به افزایش خود ادامه داده و به حجم 3660 میلیارد مترمکعب رسیده، گفت: 60 میلیارد مترمکعب از سطح سال 2016 بالاتر بوده است با این حال کاهشی حدودا بیش از 35 میلیارد مترمکعب از سوی برخی کشورها مانند هلند، بریتانیا، پرو، اندونزی، تایلند، ویتنام و مکزیک به وجود آمد اما این کاهش با افزایش قابل توجه تولید در برخی کشورهای دیگر مانند نروژ، استرالیا، ایران و چین جبران شده است. طبق آمار در سال‌های بین 2010 تا 2017 به جز اروپا سایر تولیدکنندگان گاز خود را افزایش داده‌اند در حالی که خاورمیانه با نرخ رشد سالانه 4 درصد و سپس منطقه آسیا و اقیانوسیه با نرخ رشد سالانه 3.2 درصد در صدر افزایش دهندگان تولید بوده‌اند. افزایش تولید خاورمیانه توسط ایران و قطر بوده است این دو کشور به ترتیب 55 و 45 میلیارد مترمکعب به تولید جهانی گاز طبیعی افزوده‌اند.

    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه اروپا تنها منطقه با رشد منفی تولید گاز طبیعی در نمودارها و پیش‌بینی‌ها خواهد بود، گفت: نروژ، هلند و انگلستان سه تولیدکننده گاز طبیعی در اروپا تولید گاز سالانه خود را در مجموع تا 130 میلیون مترمکعب تا سال 2040 کاهش می‌دهند و سهم اروپا در تولید گاز را از 70 درصد در سال 2017 به 2 درصد در سال 2040 کاهش خواهد داد.

    امیرانی در ادامه در مورد میزان صادرات به تولید نفت و گاز در کشورهای روسیه، الجزایر، نیجریه و ایران گفت: میزان صادرات به تولید نفت روسیه 49 درصد، الجزایر 60 درصد، نیجریه 90 درصد و ایران 55 درصد و میزان صادرات به تولید گاز روسیه 33 درصد، الجزایر 57 درصد، نیجریه 72 درصد و ایران 5 درصد است.

    برچسب ها