عصر خودرو

کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب وکار برگزار می شود ؛

هم آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز

عصر بازار- نشست خبری کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب وکار با حضور مهدی باغبان دبیر اجرایی همایش، ناصر فخاری رییس پژوهشکده دولت اسلامی، مهدی صفایی کارآفرین برتر و مدیر هلدینگ کانسپت، میثم نصیری مدیر مرکز آموزش های کاربردی دانشگاه تهران، مهدی رفتاری مدیرعامل شرکت آرشانیک و تعدادی از مسئولان برگزاری این همایش برگزار شد.

هم آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳:۰۰
  • هم¬آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز
  • هم¬آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز
  • هم¬آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز
  • هم آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسئولان کشور در یک روز

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،  در ابتدای این نشست، باغبان با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای داخلی به بررسی چالش های فضای کسب وکار در ایران پرداخت و بیان کرد: یکی از مسائلی که فضای کسب وکار را با مشکلاتی همراه می کند، فضای پرابهام ایران است. در حقیقت پیش بینی آینده در فضای اقتصادی ایران پیچیده بود و سرمایه گذاران را دچار تردید می¬کند.
وی افزود: یکی دیگر از چالش های کارآفرینی، جمع گرا بودن جامعه ایرانی است. به عبارت دیگر تصمیمات هر فرد منوط به انتظارات دیگران است که این مهم سبب شکست ایده های فردی می شود.
باغبان اضافه کرد: فاصله زیاد قدرت، چالش دیگری است که در ایران مانع از رشد و موفقیت کارآفرینان می شود. با این اوصاف هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی چالش های کارآفرینان و ارائه راه هایی برای حل این مشکلات است.
مهدی باغبان هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس با توجه به فشارهای اقتصادی حاکم بر کشور را اتخاذ تدابیر مناسب از سوی دانشگاهیان و کارآفرینان برای رفع چالش های موجود برشمرد و اظهار داشت: نه توسط استادان دانشگاه که خود مراکز علمی و دانشگاهی کشور نیز به آنچه نیاز کار مدیران است توجهی ندارند و به موضوعاتی می پردازند که به درد صنعت نمی خورد.
وی تصریح کرد: بنابراین در چارچوب این کنفرانس، با هم آوری دولت، کارآفرینان و استادان دانشگاه ها این چالش ها بررسی می شود تا خلاء بین دانشگاه و صنعت پر شود.
باغبان مخاطب اصلی کنفرانس را کارآفرینان و استارت آپ های موفق دانست و گفت: هدف ما هم آوری کارآفرینان، استادان دانشگاه و مسوولان است تا نتیجه آن به قطعنامه ای منجر شود که به دست مسوولان و دولت برسد

شفافیت را به جامعه برگردانیم
در ادامه این نشست صفاری کارآفرین برتر سال های 92 تا 97 در خصوص هدف از برگزاری این کنفرانس گفت: با وجود نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از تولید داخلی، تا امروز دولت نقش پررنگی در کمک به کارآفرینی نداشته؛ از این رو خودمان باید دست به کار شویم.
صفاری ادامه داد: از سوی دیگر همواره فاصله ای بین تحصیل کرده های دانشگاهی با صنعت و تجارت وجود دارد که امیدواریم با برگزاری چنین همایش هایی بتوانیم پلی بین این دو قشر زده و با معرفی آنها به یکدیگر مسیر توسعه کارآفرینی را هموار کنیم.
مهدی صفایی با ابراز تاسف از فعالیت بسیاری از دانش آموختگان دانشگاهی در تجارت های غیر مرتبط ، برگزاری کنفرانس ملی مدیریت کسب و کار را نقطه آغازین جهت گیری های مطلوب اشتغال برای این دانش آموخته هاست.
وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد، سردرگمی و ابهامی بر فضای جامعه حاکم است که پیش¬بینی آینده را سخت می کند، برگزاری همایش هایی که در آنها از مسئولان کشور به سوالات در مورد این فضا پاسخ می دهند، شاید بتواند به شفافیت بیشتر فضای حاکم کمک کند. از این رو می توان گفت در این کنفرانس امکان یک اتفاق بزرگ تجاری فراهم است.

تاب آوری، کلید مشکلات امروز ایران
در ادامه رفتاری مدیرعامل شرکت آرشانیک مهم ترین علت برگزاری همایش را ارائه مبحث " تاب آوری" به عنوان یکی از راه حل های توسعه اقتصادی در شرایط کنونی دانست و بیان کرد: تاب آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه دار و توانایی در ترمیم خویشتن است. این ظرفیت انسان می تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و باوجود قرار گرفتن در معرض تنش های شدید، شایستگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقا یابد.
رفتاری با اشاره به تجربه این کار در برخی کشورها از جمله مالزی گفت: سازمان ها و افرادی بودند که در ابتدا کار و توسعه فردی خود را به سختی آغاز کرده اند اما به موفقیت رسیده اند که در این رویداد ملی به دنبال یافتن ابزارها و راه حل هایی هستیم که سازمان ها، تاب آوری خود را افزایش دهند.
وی افزود: تاب آوری می تواند در حوزه فردی، سازمانی و جامعه وجود داشته باشد. با توجه به حضور تروما و تنش های اقتصادی که در حال حاضر در اقتصاد کشور وجود دارد؛ آموزش تاب آوری سازمانی می تواند یکی از راه حل های مفیدی باشد که به توسعه و رشد سازمان ها بیانجامد و در ادامه در شکوفایی اقتصاد نقش پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ایزو، سرمایه روان شناختی را از جمله مهم ترین سرمایه های جامعه که به نشاط و امید می انجامد دانست و افزود: سرمایه مهمی به نام سرمایه روان شناختی وجود دارد که سطح آن به شدت پایین تر از شرایط نرمال بوده که اگر در جامعه ای کاهش یابد خطر آن از یک بمب اتم هم بیشتر است؛ بنابراین یکی از راهکارهای همایش تزریق تاب آوری و فراهم شدن شرایطی است که سازمان ها امید به آینده بیشتری داشته باشند.
وی به عامل سرمایه اجتماعی در جامعه نیز اشاره کرد که رتبه کشورمان در این بخش 111 از مجموع 142کشور جهان است و اگر سرمایه های روان شناختی و اجتماعی از جامعه ای گرفته شود، آن جامعه ثروتمند نشده و سازمان های آن نیز پولدار نخواهند بود.
رفتاری اظهار کرد: با این اوصاف به دنبال آن هستیم که با تزریق تاب آوری، تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کنیم.

بستر بورس برای حمایت از کارآفرینان فراهم است
در ادامه امین آذریان، مشاور رسانه ای کارگزاری بانک آینده که در این نشست حضور داشت، به بررسی ظرفیت های بازار سرمایه برای حمایت از کارآفرینان پرداخت و بیان کرد: تشکیل صندوق های جسورانه و بازار شرکت های کوچک و متوسط (SME) در فرابورس، زمینه حمایت از کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان را در بازار سرمایه فراهم کرده است.
وی افزود: کارگزاری بانک آینده نیز حمایت از چنین رویدادها و کارآفرینان را ازجمله مسئولیت های اجتماعی خود می داند و کمک به این قشر را در دستور کار خود قرار داده است.

استفاده از تجربه های موفق در فضای رقابت بین الملل
در ادامه فخاری رییس پژوهشکده دولت اسلامی بیان کرد: مواد 62 و 64 برنامه پنجم توسعه به دنبال رفع موانع کسب و کار است اما در زمان وضع مقررات، مقررات جدیدی گذاشته شده که کار را بدتر کرده و در نهایت به اجرایی نشدن آن رسید.
وی بر ضرورت استفاده از تجربه های موفق در فضای رقابت بین المللی و چالش های جهانی برای ارتقای کسب و کارها تاکید کرد و گفت: در سال‌ های اخیر تلاش بسیاری در کشور صورت گرفته تا فضای کسب‌ و کار برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی بهبود یابد اما به ‌نظر می‌ رسد سرعت اصلاحات اقتصادی و اقدامات اساسی انجام شده پایین بوده و کسب و کارهای بومی کمتر توانسته اند خود را با کسب و کارهای همتراز خود همراه سازند، بنابراین کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار و کارآفرینی به عنوان فرصتی برای محققان و دست اندرکاران حوزه سازمانی در تلاش است تا با بوجود آوردن بستری برای ارایه یافته های علمی و به اشتراک گذاشتن تجربیات گوناگون، زمینه یادگیری در تعامل با دیگران را فراهم کرده و جدای از چارچوب های همایش های مرسوم بتواند راه را برای ارتقای سطح دانشی شرکت کنندگان هموار کند.


مهمترین معضل کشور، مشکل مدیریتی است
همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی نصیری، مسئول آموزش در مرکز آموزش های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مهمترین معضل حال و حاضر کشور را مشکل مدیریتی دانستند. چراکه علی رقم چالش های مختلفی که در پیش روی کشور وجود دارد، ضعف مدیریتی در سطوح مختلف اصلی ترین عامل عدم تحقق برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت کشور است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که نظام آموزشی  ما چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیازمند تغییرات بنیادین و هدفمند مطابق با استانداردهای روز دنیاست، یکی از مهمترین اقدامات عاجل در کشور را بهبود وضعیت دانش حوزه کسب و کار و بطور کلی کیفی شدن فارغ التحصیلان دانشگاهی دانستند.
نصیری در ادامه راهکار برون رفت از شرایط فعلی و توسعه و ارتقاء استاندارد زندگی در کشور را بهبود و ارتقاء کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی و اجتماعی بر شمردند. چرا که با بهبود مدیریت میتوان بهره وری را افزایش داد و از ظرفیت ها وامکانات موجود کالا و خدمات بیشتری را تولید و ظرفیت های بیشتری را بوجود آورد که البته این بهبود مدیریت نیز مستلزم آگاهی و تسلط به دانش مدیریت کاربردی است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بعنوان مهمترین و معتبرترین مرکز آموزش کشور تلاش کرده تا با برگزاری دوره های کاربردی MBA و DBA با حضور اساتید مجرب که سوابق اجرایی و مشاوره ای بی نظیری دارند، سهم اندکی در بهبود شرایط ایفا کند.

کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب وکار روز 22 شهریورماه برگزار می شود. سبک برگزاری این کنفرانس به صورت پرسش و پاسخی بوده و کیا داوود اسفندیاری وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد. محمدرضا باهنر نائب رئیس 3دوره مجلس شورای اسلامی، مهدی صفایی کارآفرین برتر، ناصر فخاری رئئیس امور بهره وری و تحول اداری ریاست جمهوری، علی موئدی خرم آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هومن مشعشعی مدیرعامل هلدینگ عمران و توسعه شاهد، موسی احمدزاده عضو هیات مدیره اتاق ایران و استرالیا و کانادا، فاطمه مقیقمی برترین کارآفرین زن جهان اسلام، آرش نسترن مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ویژن، نمهدی کنعانی مدرس و مشاور دوره های مهارت فردی، مدیریتی و کارآفرینی، علیرضا یوسفی مدرس و عضو آکادمی گروه دانشگاه وین، دکتر علی محمد بیدار مغز رئیس تشریفات نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد و میثم نصیری مسئول آموزش در مرکز آموزش های کاربردی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بخشی از افرادی هستند که در روز کنفرانس به سوالات پاسخ داده و پنل های کسب وکار را برگزار می کنند.

برچسب ها