عصر خودرو

لازمه رشد اقتصادی ایران چیست؟

عصر بازار- امروز زمان آن فرا رسیده که دولت از وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی دست بکشد و با برقراری تعاملی شفاف و مناسب با پارلمان بخش خصوصی به رشد اقتصادی بالاتر دست پیدا کند.

لازمه رشد اقتصادی ایران چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدای اقتصاد، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران بر این باور است که لازمه رشد اقتصادی تعامل دولت با بخش خصوصی است. این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر کاهش جهانی قیمت نفت بر اقتصاد کشور گفت: امروز زمان آن فرا رسیده که دولت از وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی دست بکشد و با برقراری تعاملی شفاف و مناسب با پارلمان بخش خصوصی به رشد اقتصادی بالاتر دست پیدا کند.

    مقیمی درخصوص سیاست های دولت در یکسال گذشته به خصوص سیاست خروج از رکود و تورم اظهار کرد: عملکرد دولت یازدهم در نرخ تورم و سیاست خروج از رکود قابل قبول بوده، این در حالی است که باید به ضرب المثل «دیکته نانوشته، غلط ندارد» اشاره کرد، زیرا عادت کرده ایم که همیشه و در هر شرایطی انتقاد کنیم.

    او افزود: اما نکته ای مهم در خصوص سروسامان بخشیدن به شرایط اقتصادی کشور،گذر کردن از موانع و گلوگاه های است که در شرایط فعلی بر سر راه اقتصاد کشور قرار گرفته و باید هر چه زودتر این موانع برداشته شود و اگر قرار است تحولاتی صورت بگیرد حتما باید قدم به قدم و با برنامه و تحلیل مناسب پیش رود.

    عضو هیات رییسه اتاق تهران، در ادامه گفت: از سوی دیگر آینده کاری را باید مطابق با تصمیم های که گرفته می شود پیش بینی کرد تا زودتر بتوان به نتایج دلخواه رسید و همچنین از موارد تکراری قبلی به طور قطع الگوبرداری کرد و تصمیمات اشتباه در مقطع زمانی محدود و به اجبار اتخاذ نشود، تمام این موارد می تواند کشور و دولت را برای رسیدن به اهداف مورد نظر یاری رساند.

    مقیمی یادآور شد: این در حالی است که هیچ کس انتظار ندارد که به سرعت تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور حل و فصل شود، از دیدگاه من تاکنون تصمیم های که دولت آقای روحانی در جهت اجرای تغییر شرایط گرفته ، مناسب بوده است.

    این فعال بخش خصوصی در رابطه با حمایت دولت از بخش خصوصی و اقدامات دولت در این زمینه گفت: تاکنون دولت به دلیل اینکه اقتصاد کشور بر پایه نفت محوری بوده و مبنای اصلی آن اقتصادی نفتی بوده احساس وابستگی به بخش خصوصی نداشته و یا کمتر این احساس به وجود آمده بود، زیرا دولت نگاه تعاملی کمتری به بخش خصوصی داشته است.

    او ادامه داد: به هر حال حدود 70 درصد از اقتصاد کشور، دولتی است و تا زمانی که دولت خود را مبرا از بخش خصوصی می بیند نیازمندی خود را به خوبی به این بخش درک نخواهد کرد و به همین دلیل نیز شاید نگاه دوستانه بخش خصوصی به خود را ندیده است.

    مقیمی خاطر نشان کرد: اما در شرایط فعلی که قیمت جهانی نفت نیز با کاهش شدیدی رو به رو شده، دولت نیازمند بخش خصوصی است، موضوعی که در قانون اساسی دهه ها پیش نوشته شده، اما تاکنون اجرایی نشده است که از جمله می توان به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد. این در حالی است که حتی خصوصی سازی و احترام به بخش خصوصی باید شکل می گرفته که تا به حال این اتفاق نیفتاده است.

    او افزود: اما امروز دولت باید نیازمندی خود به بخش خصوصی را احساس کند، به هر حال اگر قرار است من نوعی به عنوان بخش خصوصی قسمتی از درآمدهای دولت را از طریق مالیات های مختلف از جمله مالیات های مستقیم و غیرمستقیم پرداخت کنم قطعا باید تعاملی لازم و شفاف بین دولت و بخش خصوصی به وجود آید و در پچین شرایطی خواهد بود که رشد اقتصادی به خوبی اتفاق خواهد افتاد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها