عصر خودرو

تهران و دهلی برای پساتحریم آماده می شوند؛

مذاکره ایران و هند درباره پول های بلوکه شده و افزایش صادرات نفت

عصر بازار- هیات های ایرانی و هندی بتازگی، مذاکره هایی را درباره افزایش صادرات نفت خام و چگونگی انتقال طلب های نفتی بلوکه شده ایران در این کشور انجام داده اند که هنوزجزئیات آن اعلام نشده است.

مذاکره ایران و هند درباره پول های بلوکه شده و افزایش صادرات نفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هند که در دوران تحریم به عنوان دومین خریدار نفت ایران به شمار می رود، قصد دارد خرید نفت از ایران را با لغو تحریم ها افزایش دهد.

    میانگین مجموع واردات روزانه نفت خام هند از ایران در فاصله هفت ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) تا اکتبر (مهر-آبان) سال ٢۰١٥ با 5.6 درصد افزایش نسبت به پارسال، به ٢٤٩ هزار بشکه رسید.
    انتظار می رود با رفع تحریم های نفتی، شرکت های هندی نفت بیشتری از ایران خریداری کنند.
    در دور جدید مذاکره هیات های ایرانی و هندی که هفته گذشته برگزار شد، پالایشگاه های هندی برای افزایش خرید اعلام آمادگی کرده اند اما درباره میزان افزایش، توافقی انجام نشده است.
    همچنین در این نشست، درباره چگونگی پرداخت مطالبات نفتی ایران از هند نیز گفت وگو شده که وزارت نفت اشاره ای به جزئیات آن نکرده است.
    سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران که در این نشست حضور داشته درباره جزئیات این دیدار می گوید: دریافت مطالبه های معوق و بررسی بازار نفت، مهم ترین محور مذاکره با هیات هندی در سفر هفته گذشته بود.
    وی با بیان اینکه مذاکره هیات های ایرانی و هندی به صورت دوره ای برگزار می شود، افزود: هند از مشتریان سنتی نفت ایران است که پیش از این آمادگی خود را برای افزایش خرید نفت از ایران اعلام کرده بود.
    وی اضافه کرد: البته در آخرین دور مذاکره، درباره قیمت نفت و میزان فروش آن موضوعی مطرح نشده است.
    در سال های تحریم، ایران نمی توانست پول حاصل از فروش نفت خام به هند را به کشور منتقل کند و به ناچار بخشی از این طلب به شکل روپیه و خرید کالا از این کشور تسویه می شد.
    پالایشگاه های هند بتازگی با بانک های این کشور توافق کرده اند پس از رفع تحریم ها، پول بلوکه شده ایران تحویل داده شود.
    علاوه بر هند، سایر خریداران سنتی نفت خام ایران مانند چین، ژاپن و کره جنوبی نیز برای افزایش خرید نفت از ایران در پساتحریم اعلام آمادگی کرده اند.
    بر این اساس، وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرده: «اگر تحریم ها علیه تهران برداشته شود، پالایشگاه های این کشور با افزایش واردات نفت خام از ایران، ظرفیت خود را به سطح پیش از تحریم ها می رسانند».
    تمایل کره جنوبی برای افزایش واردات نفت از ایران در پساتحریم در حالی است که بر پایه آمار منتشر شده از سوی شرکت ملی نفت کره (KNOC)، خرید نفت این کشور از ایران در ماه نوامبر (آبان- آذر) امسال دو میلیون و ٩١٦ هزار بشکه نفت بود که نسبت به پارسال 28.8 درصد کاهش یافت.
    همچنین در ١١ ماه منتهی به نوامبر سال جاری میلادی، کره جنوبی ٤۰ میلیون و ٦٢٣ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که نزدیک به 300 هزار کاهش نشان می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها