عصر خودرو

رییس مرکز ملی فرش :

استفاده از مکانیزم پیمان سپاری ارزی برای صادرات فرش

عصر بازار- رییس مرکز ملی فرش گفت: این مرکز به دنبال استفاده از مکانیزم پیمان سپاری ارزی برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ازای صادرات فرش با همکاری سازمان توسعه تجارت است.

استفاده از مکانیزم پیمان سپاری ارزی برای صادرات فرش
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، فرشته دست پاک گفت: در سال های 1373 تا 1376 که اتفاقا از جمله سال هایی بوده که صادرات فرش ایران بسیار بالا بود، از مکانیزم پیمان سپاری ارزی استفاده شد و در قبال صادرات فرش، کالاهای مورد نیاز را وارد می کردیم.

    وی با بیان اینکه در حال همکاری با سازمان توسعه تجارت برای استفاده دوباره از مکانیزم پیمان سپاری ارزی برای صادرات فرش هستیم، افزود: با توجه به اینکه بازار آمریکا را به دلیل تحریم فرش از دست داده ایم، ناچار هستیم تا بازارهای جدید را جایگزین این کشور کنیم.

    رییس مرکز ملی فرش توضیح داد که این سازمان نمی تواند تعیین کند که به ازای صادرات فرش، چه کالایی به جای آن براساس مکانیزم پیمان سپاری ارزی وارد کشور شود و این سازمان توسعه تجارت است که نوع کالای وارداتی به جای فرش صادراتی را تعیین می کند.

    دست پاک با بیان اینکه چین می تواند از جمله کشورهای مورد نظر برای مکانیزم پیمان سپاری ارزی باشد، توضیح داد بیشتر کشورهایی که مشتری فرش دستبافت ایران هستند مانند آلمان و ژاپن، از جمله کشورهایی هستند که واردات بسیاری از آنها انجام می گیرد.

    وی در پاسخ به این سوال که نرخ ارز فرش دست بافت و واردات کالا بر چه مبنایی محاسبه خواهد شد نیز گفت: در این زمینه در حال گفتگو با سازمان توسعه تجارت هستیم اما در مجموع صادرکنندگان فرش از این موضوع استقبال خوبی می کنند.

    رییس مرکز ملی فرش خاطرنشان کرد: 29.3 درصد صادرات فرش ایران در سال گذشته به آمریکا بوده و با توجه به لطمه خوردن روابط سیاسی ایران با کشورهای عربی خلیج فارس، باید بازارهای جدیدی برای صادرات فرش ایران یافت.

    دست پاک ادامه داد: در حال تشکیل پویش کشورهای آلمانی زبان هستیم تا صادرات فرش خود را به این کشورها افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دنبال آن هستیم تا تولید داخلی و خرید و فروش فرش دست بافت در داخل کشور را نیز رونق دهیم؛ تولید داخلی در سال های گذشته در حوزه استانداردسازی دچار نوسان شده و برای آنکه اصالت فرش را بیافزاییم، به دنبال استانداردسازی هستیم.

    برچسب ها