عصر خودرو

تورم پس از چند ماه تک رقمی شد؟

عصر بازار- پس از ۶۵ ماه انتظار اقتصاد ایران با نرخ تورم تک رقمی نقطه به نقطه آشتی کرد. روزگذشته مرکز آمار ایران با انتشارتازه ترین گزارش نرخ تورم شهری در آذرماه امسال اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه دراین ماه به زیر ۱۰ درصد یعنی ۹/۹ درصد کاهش یافته است.

تورم پس از چند ماه تک رقمی شد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایران، نرخ تورم سالانه نیز دراین ماه به 6/12 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد.براساس گزارش مرکز آمار  ایران آخرین بار در تیر سال 1389 یعنی قبل از اجرای قانون هدفمندی بود که نرخ تورم نقطه به نقطه با ثبت 7/9 درصدی به زیر10 درصد رسید، ولی پس از آن با افزایش تدریجی نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه اقتصاد ایران برای بیش از 5 سال با نرخ تورم تک رقمی خداحافظی کرد.

    گرچه در اوایل سال 1392 نرخ تورم به اوج خود رسیده بود ولی اجرای سیاست‌های منضبطانه دولت یازدهم توانست این تورم لجام گسیخته را مهار کند و در مرحله بعد آن را کاهش دهد، به طوری که از خرداد سال 1392 که انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزارشد تا آذر ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه که تغییرات این شاخص را نسبت به ماه مشابه سال قبل تعیین می‌کند، 3/31 درصد کمترشده است. همچنین نرخ تورم 12 ماهه یا سالانه نیز از خرداد 92 تا آذر94 بالغ بر 20 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که دولت یازدهم همزمان با کاهش معنادار نرخ تورم موفق شد رشد منفی 8/6 درصد سال 1391 را چهارفصل مداوم و از زمستان سال 92 مثبت کند. هرچند از ابتدای سال جاری به‌واسطه برخی مشکلات دوباره رکود به اقتصاد ایران بازگشت ولی هیچ گاه رکود ایجاد شده قابل مقایسه با سال‌های پایانی دولت دهم نیست.

    با وجودی که دولت برای خروج اقتصاد از رکود دومین بسته اقتصادی خود را برای شش ماه تدوین و اجرایی کرده است، اما براساس اظهارات دولتمردان و تیم اقتصادی دولت مهار نرخ تورم نیز در دستورکار دولت قرار خواهد داشت. اعضای تیم اقتصادی دولت اعتقاد دارند زمانی که نرخ تورم بالا و همراه با نوسان زیاد باشد فعالان اقتصادی اعم از داخلی و خارجی جرأت حضور در عرصه اقتصادی و سرمایه گذاری را پیدا نمی‌کنند. برهمین اساس در ابتدا باید فضای اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران فراهم شود.

    پیش از این نیز علی طیب نیا وزیراقتصاد پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه یا حداکثر دی ماه تک رقمی شود. این درحالی است که با فاصله چند ماه همان کاهشی که در نرخ تورم نقطه به نقطه اتفاق افتاده است در تورم سالانه و 12 ماهه نیز خودنمایی می‌کند. بدین ترتیب درصورت حفظ شرایط موجود طی ماه‌های آینده باید شاهد تک رقمی شدن تورم سالانه باشیم که دستاورد بزرگی برای اقتصاد ملی به شمار می‌آید.

    تورم نقطه‌ای تک رقمی شد

    براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم آذرماه امسال به 6/12 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته که این نرخ 1/13درصد بود، 5/0 درصدکاهش داشته است.همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شد و به 9/9درصد رسید. گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری منتشر شده از سوی مرکز آمار، در آذرماه امسال براساس سال پایه 1390، شاخص کل عدد 6/222 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته، 2/1 درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) 9/9 درصد است که نسبت به ماه گذشته (8/10) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در 12 ماه منتهی به آذرماه امسال نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته 6/12 درصد است که نسبت به آبان ماه (1/13) کاهش یافته است.

    گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد، شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 3/258 رسید که نسبت به ماه قبل 1/3 درصد افزایش داشته است.

    همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 6/256 رسید که نسبت به ماه گذشته 3/3 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 5/10 درصد است.

    شاخص گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 6 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 3/10 درصد است؛ این عدد نسبت به آذرماه امسال (9/10) کاهش یافته است.

    شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آذرماه امسال به رقم 5/21 رسید که چهار دهم درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

    میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/11 درصد و نرخ تورم 12 ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته این گروه 7/13 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه امسال (14 درصد) کاهش یافته است.

    کاهش تورم از 45 درصد به کمتر از 10 درصد

    درحالی که براساس اعلام مراجع آماری نرخ تورم نقطه به نقطه در انتهای دولت دهم و ابتدای دولت یازدهم به نزدیک 45 درصد رسیده بود، این شاخص با تغییر جهت معناداری هم اکنون به زیر 10 درصد رسیده است. علاوه براین نرخ تورم 12 ماهه نیز در آذرماه و مقایسه آن به خرداد ماه سال 1392 نیز نشان می‌دهد که این شاخص 20 درصد کاهش یافته است. کاهش چشمگیر نرخ تورم در دولت یازدهم درحالی رقم خورده است که در دو سال گذشته اقتصاد ایران به‌واسطه فشارهایی که از سال‌های قبل به آن وارد شده است و همچنین آثار تحریم و کاهش شدید قیمت نفت روزهای دشواری را پشت سرگذاشته است. ولی بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در این دو سال نشان داد که دراین شرایط دشوار نیز می‌توان گام‌های بلندی برداشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو