عصر خودرو

افزایش تولید اوپک همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی

عصر بازار- اعضای اوپک با وجود سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، تمایلی برای کاهش تولید و عرضه نفت ندارند و اخبار منتشر شده از افزایش صادرات اعضای این سازمان حکایت می کند.

افزایش تولید اوپک همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روند قیمت نفت در بازارهای جهانی، پس از برگزاری یکصد و شصت و هشتمین نشست اوپک،( 13 آذر 94 ) افت بیشتری داشت، به گونه ای که اکنون میانگین قیمت سبد نفتی اوپک به مرز 30 دلار در هربشکه رسیده است.

    سقف تولید اوپک 30 میلیون بشکه در روز تعیین شده، اما میزان تولید اعضا بیش از این سقف بوده و بر اساس آخرین گزارش ها، میزان عرضه نفت مازاد این سازمان به یک میلیون و 170 هزار بشکه در روز رسیده است.

    کاهش شدید قیمت نفت موجب شد تا تولیدکنندگان بزرگ این سازمان، تمایلی برای کاهش تولید و صادرات نداشته و بر تداوم سیاست فعلی تاکید کرده اند.

    نظرسنجی مؤسسه پلاتس از مسئولان نفتی و کارشناسان نشان می دهد که در ماه نوامبر (10آبان تا 9آذر) میانگین تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ٣١ میلیون و ١٧۰ هزار بشکه در روز رسیده که ٩۰ هزار بشکه نسبت به ماه اکتبر (9مهرتا 9 آبان) بیشتر است.

    تولید روزانه نفت عراق در ماه نوامبر، ١۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و صادرات نفت از جنوب این کشور به رقم بی سابقه سه میلیون و ٣٦٥ هزار بشکه در روز رسید.

    عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق گفته بود ، بخشی از رشد صادرات این کشور به دلیل فروش نفت ذخیره سازی شده در دوره های گذشته است؛ به گونه ای که در یکی از روزهای ماه نوامبر، این کشور چهار میلیون و ٥۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد.

    وزیر نفت عراق همچنین در حاشیه نشست گذشته اوپک گفت : بغداد می تواند در سال آینده میلادی، تولید روزانه خود را تا ٢۰۰ هزار بشکه نیز افزایش دهد.

    تولید نفت عربستان هم در ماه نوامبر همچنان بالای سطح ١۰ میلیون بشکه در روز باقی ماند.

    پیش بینی می شود که در سال 2016 میلادی، تقاضای روزانه برای نفت اوپک به ٣۰ میلیون و ٨٤۰ هزار بشکه برسد که بسیار پایین تر از سطح تولید کنونی این سازمان است.

    تازه ترین گزارش ماهانه این سازمان نشان می دهد که تا پیش از سه ماه سوم سال آینده میلادی، تقاضا برای نفت این سازمان از مرز ٣١ میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت.

    پایان تحریم های ضد ایرانی نیز از دیگر عوامل مؤثر در رشد عرضه نفت اوپک در سال آینده میلادی است.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران اعلام کرد: پس از پایان تحریم ها، ایران می تواند تولید روزانه نفت خود را ٥۰۰ هزار بشکه افزایش دهد و تا یک سال پس از رفع تحریم ها، میزان تولید را یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

    اندونزی از ماه ژانویه ( 11 دی تا 11 بهمن ) سال ٢۰١٦ میلادی به تعلیق عضویت خود در اوپک پایان می دهد و تولید نفت این کشور نیز به مجموع تولید نفت اوپک افزوده خواهد شد؛ بر پایه آمار رسمی اندونزی، میانگین صادرات نفت این کشور در ماه نوامبر سال جاری میلادی ٣٧٣ هزار و ٨٣۰ بشکه و میانگین واردات این کشور ٣٦٩ هزار و ٣١۰ بشکه در روز بود.

    روند نزولی قیمت نفت موجب شد تا برخی از اعضای اوپک خواستار کاهش تولید این سازمان شوند تا با تحرک بخشیدن به تقاضا، روند سقوط قیمت نفت متوقف شود، اما شماری از اعضای این سازمان ،چنین عقیده ای نداشته و بر تداوم سیاست فعلی تاکید دارند.

    عربستان، سیاست افزایش تولید را سرسختانه دنبال می کند و تاکنون از سیاست کاهش تولید ، به منظور بهبود قیمت نفت پیروی نکرده است.

    عراق نیز تمایلی به کاهش تولید خود ندارد و به اعتقاد کارشناسان ، برنامه های بلندپروازانه ای را برای افزایش تولید و صادرات پیگیری می کند .

    عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق معتقد است : اوپک به سیاست محدود نکردن تولید خود ادامه می دهد ، این درحالی است که افت قیمت نفت را در بازار جهانی مشاهده می کنیم و کاهش تولید این سازمان با هماهنگی تولیدکنندگان نفت غیر اوپک امکان پذیر است.

    وی افزود: اوپک یگانه تولیدکننده نفت جهان نیست ،بنابراین تصمیم های دیگران، از جمله روسیه و آمریکا را نیز باید مورد توجه قرار داد.

    به گفته وزیر نفت عراق ، بغداد نمی تواند یکجانبه تصمیم به کاهش تولید نفت بگیرد ، یا همگی باید برای دفاع از قیمت نفت تولید را کاهش دهند ، یا اینکه باید منتظر ماند تا در آینده چه اتفاقی روی دهد .

    عبدالمهدی گفت: نمی توان تجربه های قدیمی را تکرار کرد و در زمینه تولید و قیمت، شکست خورد؛ زیرا اکنون تولیدکنندگان دیگری فعالیت می کنند که می توانند به سرعت تولید خود را افزایش دهند و در عین حال انتظار افزایش قیمت نفت را در آینده نزدیک ، غیر واقعی دانست .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو