عصر خودرو

همدان، مقصدی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی

عصر بازار- وجود پیش نیازهای سرمایه گذاری شامل خط ریلی، فرودگاه، منابع معدنی و نیروی انسانی، همدان را به کانونی برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل کرده است.

همدان، مقصدی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تحلیل داده های آماری با در نظر گرفتن مولفه های اصلی و پیش نیاز سرمایه گذاری، گویای ظرفیت بالای استان همدان برای جذب سرمایه گذار است و می طلبد که بخش خصوصی از شرایط ویژه و برجسته همدان برای سرمایه گذاری غافل نشود.
    موقعیت جغرافیای مناسب از جمله همسایگی با 6 استان، وجود هفت بزرگراه و فاصله یک و نیم تا 2 ساعتی با 9 استان کشور مهمترین مزیت های همدان برای جذب سرمایه گذار به شمار می رود.
    فراهم بودن قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر، وجود ظرفیت مخابراتی با بالاترین پهنای باند و پشتیبانی اینترنتی 6 استان و سرویس دهی به 20 استان توسط همدان از دیگر ظرفیت های همدان برای جذب سرمایه گذاری است.
    وجود 2 خط ریلی را می توان از دیگر محاسن و مزیت های سرمایه گذاری این استان دانست البته اجرای دو خط ریلی همدان - بیجار و همدان - ملایر نیز مصوب و آغاز شده است که با اتمام این طرح استان های جنوبی به شمال وصل می شوند.
    3.7 درصد ارزش افزوده اقتصادی کشور در همدان تولید می شود همچنین این استان با 1.7 میلیارد تن ذخایر معدنی در زمینه منابع معدنی از مناطق برخوردار کشور محسوب می شود.
    در این خصوص مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان در گفت و گویی تفصیلی با ایرنا به تشریح آخرین وضعیت سرمایه گذاری خارجی در این استان پرداخت و گفت: با توجه به نقش بنیادین سرمایه گذاری خارجی در رشد و تعالی اقتصاد، اداره کل امور اقتصادی و دارایی در عمل به این رسالت مهم، با راهبری بخش سرمایه گذاری خارجی همدان در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات موثر و قابل ملاحظه ای انجام داده است.
    سید ناصر محمودی مهمترین فعالیت صورت گرفته برای فراهم کردن زمینه سازی جذب سرمایه گذار خارجی را معرفی قابلیت‎ ها و ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه به متقاضیان، اعطای امتیاز و تسهیلات به آنها و تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه گذاری در استان عنوان کرد.

    ** پنجره واحد، دریچه ای رو به توسعه
    مرکز خدمات سرمایه گذاری استان همدان در اردیبهشت ماه سال 89 با هدف حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذاران و تسهیل در فرایند سرمایه گذاری تشکیل و اهدافی همچون تلاش و هماهنگی های برای گرفتن مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی، ارائه مشاوره های لازم به سرمایه گذاران در ارتباط با امور مربوط به پذیرش و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و پیگیری مشکلات اداری متقاضیان سرمایه گذاری خارجی با سایر دستگاه های اجرایی برای آن پیش بینی شد.
    بر همین اساس در این مرکز،مقرر شد نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع سرمایه گذاری استان در قالب پنجره واحد سرمایه گذاری مستقر شوند و تمامی امور سرمایه گذاری و مشکلات اداری متقاضیان سرمایه گذاری خارجی را از این طریق رفع کنند.
    البته وظیفه این مجموعه در بخش های مختلف قبل و پس از اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی و امور اجرایی و محتوایی تعریف شده و کارشناسان حاضر در این مجموعه اقدام به اطلاع رسانی و ارائه مشاوره های لازم به سرمایه گذاران در ارتباط با امور مربوط به پذیرش و حمایت ازسرمایه گذاری خارجی می کنند.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان در این ارتباط نیز گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون با فعالیت های موثر زمینه تسریع و تسهیل فرایند سرمایه گذاری و صدور و تمدید مجوزها را با پیگیری مجدانه مشکلات سرمایه گذاران محقق کرده است.
    محمودی اضافه کرد: شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان و تهیه طرح های پیش امکان سنجی، معرفی استان و توانمندی های اقتصادی آن با بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری صورت گرفته است.
    وی بیان کرد: از سال 1392 تاکنون 71 جلسه کارشناسی بر حسب مورد برای حل و رفع مشکلات اداری متقاضیان سرمایه گذاری استان برگزار شده است.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان اضافه کرد: 80 مورد نظارت بر طرح های سرمایه گذاری خارجی استان به منظور شناسایی مشکلات و موانع انجام و برای رفع آنها پیگیری لازم صورت گرفته است.
    تلاش مجموعه اقتصاد دارایی همدان در بهبود فضای کسب کار و جذب سرمایه گذار خارجی موجب شد وزیر امور اقتصادی و دارایی با اهدای لوح سپاس از اقدامات انجام شده تقدیر کند.

    ** ترافیک سرمایه گذاری
    محمودی بیان کرد: چندین هیات سرمایه گذاری خارجی از کشورهای چین، منطقه سلیمانیه عراق، آلمان، دانمارک، ایرلند، ایتالیا و کره جنوبی پذیرش شدند و نشست های تخصصی با این هیات های تجاری در راستای معرفی ظرفیت، توانمندی و فرصت های سرمایه گذاری استان برگزار شده است.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان ادامه داد: همچنین سه هیات اقتصادی از همدان به کشورهای روسیه، تاجیکستان و ترکیه با هدف معرفی و ارائه فرصت ها و مزیت های همدان برای سرمایه گذاری از سال 1395 تاکنون اعزام شدند.
    محمودی گفت: شناسایی و انجام مطالعات پیش امکان سنجی، 84 فرصت سرمایه گذاری دارای اولویت استان در سال 93 و شناسایی 77 طرح و فرصت سرمایه گذاری جدید در سال 96 از دیگر اقدام های صورت گرفته است.
    وی افزود: برای اولین بار در سطح کشور نرم افزار تحت اندروید به 2 زبان فارسی و انگلیسی و حاوی اطلاعاتی درباره فرصت ها و توانمندی های سرمایه گذاری همدان، قوانین و مقررات و گزارش های حوزه سرمایه گذاری و کسب و کار، مقاله های علمی و فنی برجسته، مشوق های سرمایه گذاری و پرسش و پاسخ های متداول در حوزه سرمایه گذاری خارجی، تدوین و راه اندازی شد.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان اظهار داشت: نرم افزار یاد شده این امکان را به سرمایه گذار خارجی می دهد که در هر نقطه ای از جهان بتواند از امکانات و اطلاعات آن استفاده کند.
    محمودی گفت: پایگاه اطلاع رسانی 2 زبانه مرکز خدمات سرمایه گذاری همدان به آدرس www.hminvest.ir راه اندازی شده و اخبار سرمایه گذاری استانی و کشوری، قوانین و مقررات، فرآیندها و اطلاعات در آن درج می شود.

    ** همدان بهشت سرمایه گذاران
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان، این استان را قطب نیروگاه های خورشیدی منطقه غرب کشور دانست و گفت: 12طرح به ارزش 116.6 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در این استان انجام شده است.
    محمودی اظهار داشت: هشت طرح از این تعداد به مبلغ 84.5 میلیون دلار به بهره برداری رسید و چهار طرح به ارزش 32.1 میلیون دلار در حال اجرا است.
    وی با بیان اینکه تاکنون 66.1 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در همدان جذب شده است افزود: بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در همدان مربوط به کشور آلمان با 62.4 میلیون دلار است.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان همدان بیان کرد: همچنین کشورهای آمریکا، ایرلند، استرالیا، هلند، عراق، لبنان هم در همدان سرمایه گذاری کرده اند.

    ** درخشش همدان در ساخت نیروگاه خورشیدی
    وی اظهار داشت: هفت طرح نیروگاه خورشیدی با مجموع توان تولیدی 50.9 مگاوات و مبلغ کل مصوب سرمایه گذاری خارجی 69 میلیون دلار در همدان در حال اجرا است.
    محمودی گفت: نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی شرکت آفتاب ماد راه ابریشم تحت عنوان خلیج فارس سال 94 در شهرستان همدان بهره برداری شد.
    وی با بیان اینکه 12 تن در این طرح مشغول به کار شدند افزود: برای اجرای این طرح 9 میلیون دلار مصوب اما 6.4 میلیون دلار جذب شد
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان ادامه داد: طرح نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با نام نیروگاه خورشیدی امیرکبیر با مبلغ مصوب 9 میلیون دلار و جذب 6.4 میلیون دلار سال 1394 به بهره برداری رسید.
    محمودی گفت: همچنین نیروگاه خورشیدی شهدای همدان مربوط به شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با توان 7 مگاوات تابستان سال گذشته در کبودرآهنگ بهره برداری شد.
    وی اضافه کرد: مبلغ مصوب این طرح 10.2 میلیون دلار و میزان جذب 4.5 میلیون دلار بود و برای 12 جویای کار شغل ایجاد کرد.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان افزود: طرح نیروگاه خورشیدی شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با توان هفت مگاوات با نام نیروگاه خورشیدی باباطاهر واقع در شهرستان فامنین با مبلغ مصوب 10.2 میلیون دلار و جذب 4.5 میلیون دلار و اشتغال 12 نفر در شهریورماه سال 96 به بهره برداری رسید.
    وی اضافه کرد: ساخت نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی با سرمایه گذاری 10.2 میلیون دلار و اشتغالزایی 12 نفر در کبودرآهنگ مصوب شد و هم اینک در دست اجرا است.
    محمودی ادامه داد: طرح نیروگاه خورشیدی شرکت آفتاب ماد راه ابریشم با توان 8.9 مگاوات و با نام نیروگاه خورشیدی بوعلی سینا در شهر همدان بهره برداری شد.
    وی افزود: 11.4 میلیون دلار مبلغ مصوب این طرح بود که 4.5 میلیون دلار جذب و با بهره برداری از آن در سال گذشته برای 12 جویای کار فرصت شغلی ایجاد شد.
    مدیرکل امور اقتصاد و دارایی همدان اضافه کرد: طرح نیروگاه خورشیدی شرکت کرینر سولار انرژی پارسیان نیز با توان 7 مگاوات در کبودرآهنگ در حال اجرا است.
    به گفته محمودی طرح ساخت نیروگاه هفت مگاواتی کبودرآهنگ اسفند سال گذشته با سرمایه گذاری 9 میلیون دلار و اشتغال 12 نفر به تصویب رسید.
    وی بیان کرد: طرح شرکت شایان سام با موضوع فعالیت تولید فرآورده های گوشتی در ملایر بهره برداری و برای 35 تن اشتغال ایجاد شد.
    وی اضافه کرد: شرکت بلوک های سبک اتحاد بین المللی حواس سازه با موضوع فعالیت تولید بتن سبک گازی نیز در ملایر با مبلغ مصوب 5.6 میلیون دلار و جذب 5.2 میلیون دلار و اشتغال 150 نفر و با پیشرفت فیزیکی 80 درصد از سال 1395 دردست اجرا است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو