عصر خودرو

جهش سه کانالی شاخص سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت سه کانال‌شکنی در سقف جدید ۱۳۴ هزار واحدی ایستاد. در بازار دیروز، معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که خبرهای اولیه از تصمیم شورای عالی بورس برای توقف عرضه‌های رانتی بورس کالا به معامله‌گران انگیزه بیشتری برای خرید داد. عرضه‌های رانتی محصولات پتروشیمی و فلزی موجب از دست رفتن ۵۰ درصد ارزش فروش شرکت‌ها و توزیع نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان رانت در ماه از جیب شرکت‌های بورسی شده است.

جهش سه کانالی شاخص سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شائبه‌ احتمال حذف رانت بورس کالا که دیروز همچنان با خبرهای ضد و نقیضی همراه و در نهایت تنها در مورد عرضه آلومینیوم تایید نهایی شد، باعث تشکیل صف‌های خرید در گروه‌های فلزی و پتروشیمی شد. در این میان اما همچنان نگاه‌ها به سوی تصمیمات نهایی در این زمینه است.در این شرایط دیروز بازار با رشد 2 هزار و 819 واحدی شاخص کل مواجه شد و با رشد 1/ 2 درصدی به رقم 134هزار و 354 واحد رسید. دیروز همچنین شاخص کل هم ‌وزن هم با افزایش 268 واحدی عدد 19 هزار و 689 واحد را به نمایش گذاشت.دیروز نمادهای فولاد مبارکه هلدینگ‌های پتروشیمی فارس و نفت و گاز پارسیان و همچنین نمادهای ملی مس، غدیر و خدمات انفورماتیک بیشترین سهم را در رشد بازار داشتند.

    در مهم‌ترین خبرهای دیروز، تقاضای استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی با امضای 33 نماینده در جلسه مجلس اعلام وصول شد. علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: تقاضای استیضاح کرباسیان که طی گزارش شماره 37733 مورخ 10 مرداد 97 کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و به هیات رئیسه ارائه شد، طبق ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس اعلام وصول می‌شود. وی ادامه داد: کرباسیان مطابق با این ماده باید حداکثر در مدت 10 روز در مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

    در گروه فلزی، شرکت ملی مس ایران دیروز، از تصویب برنامه افزایش سرمایه این شرکت توسط هیات‌مدیره خبر داد. هیات مدیره شرکت ملی مس ایران افزایش سرمایه 30 درصدی این شرکت از محل سود انباشته را تصویب کرد. بر این اساس، «فملی» در نظر دارد سرمایه خود را از 6هزار میلیارد تومان به 7 هزار و 800 میلیارد تومان برساند. افزایش سرمایه 30 درصدی این شرکت از محل سود انباشته و برای جبران مخارج مربوط به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سنوات گذشته در نظر گرفته شده است.شرکت ملی مس ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری موفق شده با ثبت فروش ٣١٣ میلیارد ریال و بهای تمام شده ١٢هزار و ٧۰7 میلیارد ریال، به سود خالص ١١هزار و 4٧۰ میلیارد ریالی (به ازای هر سهم ١٩١ ریال) دست یابد.در گروه بیمه‌ای، مجید بختیاری به‌عنوان مدیرعامل جدید بیمه رازی معرفی شد. مدیر عاملی شرکت بیمه دی و تخصص در حوزه‌های مالی، فناوری اطلاعات و آمار بیمه‌ای از جمله سوابق سید مجید بختیاری است.

    در گروه معدنی در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از حدود 5/ 3 میلیون تن سنگ‌آهن از ایران صادر شده است. به گزارش «ایسنا» بر‌اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت 3 میلیون و 441 هزار تن انواع سنگ‌آهن به ارزش 106 میلیون و 198 هزار دلار از ایران صادر شده است. سنگ‌آهن ایران در این مدت به 9 کشور دنیا صادر شده که بزرگ‌ترین مشتری ایران از این حیث، چین است که بیش از 92 درصد از سنگ‌آهن صادراتی ایران را خریده است.

    صادرات ایران در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است؛ به‌طوری که تا پایان تیر سال گذشته 5 میلیون و 675 هزار تن انواع سنگ‌آهن از ایران صادر شده بود. ارزش صادرات سنگ آهن ایران نیز در سال گذشته بیش از 311 میلیون و 609 هزار دلار بوده است. به این ترتیب ارزش هر تن سنگ آهن صادراتی ایران در چهارماهه نخست سال جاری حدود 31 دلار و ارزش سنگ آهن صادراتی ایران در مدت مشابه سال گذشته حدود 55 دلار بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که در سال جاری هم قیمت سنگ آهن صادراتی ایران با کاهش مواجه شده و هم صادرات این ماده معدنی کاهش یافته است.در گروه نفتی، دیروز نماد تاپیکو بسته شد تا صورت‌های مالی  سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت سال جاری، در  مجمع عمومی که صبح سه‌شنبه (فردا) در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد، بررسی و تصویب شود.

    در این گروه، مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز از تنظیم شکایتی توسط پالایشگاه‌های کشور درخصوص قیمت‌گذاری و عرضه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی با دلار 4 هزار و 200 تومان در بورس کالا و ارسال آن به مجلس خبر داد. به گزارش پتروتحلیل، وی ادامه داد: اگر عرضه محصولات با دلار 4 هزار و 200 تومان ادامه‌دار شود، مشکلات بسیاری در انتظار پالایشگاه‌ها خواهد بود.پالایشگاه تبریز همچنین دیروز در شفاف‌سازی خاطرنشان کرد طرح تولید روغن پایه 2 به بهره‌برداری رسیده است و تا‌کنون 5 هزار تن تولید داشته است و در حال اخذ مجوز لازم برای عرضه در بورس کالاست.

    در گروه ارتباطات، دیروز نماد «های‌وب» با انتشار آخرین دستورالعمل‌ها در مورد نحوه بازگشایی یک گام دیگر به بازگشایی نزدیک شد. در همین رابطه علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران گفت: نماد معاملاتی «های‌وب» در بازار تحت احتیاط و براساس 40 درصد دامنه نوسان عادی معاملات که معادل با دامنه نوسان 2 درصدی است، برای انجام معاملات آماده خواهد بود. در فرآیند بازگشایی نماد معاملاتی «های‌وب»، بازارگردان نیز حضور خواهد داشت و دامنه نوسان مظنه قیمت سهام معادل 3 درصد است و شرکت تامین سرمایه تمدن عهده‌دار بازارگردانی این سهم خواهد بود.در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 582 میلیارد تومان و در فرابورس به 353 میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها