عصر خودرو

کارشناس ارشد بازار سرمایه :

مصوبه شورای عالی بورس کاملا درست و مطابق قانون اساسی است

عصر بازار- عسگری مارانی: مصوبه شورای عالی بورس پیرامون لزوم واقعی شدن قیمت‌ها در بورس کالا براساس نرخ ارز در بازار ثانویه تصمیم درستی بود که باید زودتر گرفته می‌شد؛ چراکه رییس جمهور نیز در سخنان خود پیرامون بازار ارز به صراحت به این موضوع تاکید کرده بود.

مصوبه شورای عالی بورس کاملا درست و مطابق قانون اساسی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، علیرضا عسگری مارانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: این تصمیم کاملا درست بوده و مصداق قانون است و باید تمام اقلام کالایی برمبنای این تصمیم قیمت گذاری شده و نظام قیمت گذاری جای خود را به قیمت گذاری آزاد بدهد.

    وی ادامه داد: این تصمیم در حالی از سوی شورای عالی بورس گرفته شد که تمام مصوباتی که وزارتخانه های مختلف داده بودند به زمان تک نرخی شدن بهای ارز و نرخ دلار 4200 تومان بر میگردد و باید این تصمیمات نیز همسو با تصمیم شورای عالی بورس به سمت قیمت ارز در بازار ثانویه بازنگری شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: اگر وزاتخانه ها معقتد هستند به اینکه در شورای عالی بورس نماینده ای دارند، باید از این مصوبه پیروی کنند. چرا که با این تصمیم بازار در انتفاع سهامداران شرکت های بزرگی همانند سهام عدالت، تامین اجتماعی و کلیه مردم حرکت خواهد کرد و به نفع اقتصاد است.

    عسگری مارانی تاکید کرد: قطع به یقین این مصوبه صحیح و قانونی بوده و باید زودتر از این ها انجام می شد. خوشحالیم این تصمیم گرفته شده و باید همه بخش های مختلف نسبت به این مصوبه پایداری داشته باشند.

    وی با بیان اینکه بورس بازار شفاف عرضه و تقاضاست، گفت: با اجرای این مصوبه شورای عالی بورس برای واقعی شدن قیمت‌ها در بورس می توان شاهد ایجاد تعادل در بازارهای کالایی باشیم. در این شرایط اقتصاد در مسیر واقعی خود حرکت کرده و چرخه اقتصاد به چرخش خواهد افتاد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: البته با توجه به رشد بهای دلار بنگاه های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه خواهند شد. بر همین اساس، توصیه میکنم برای حل این موضوع نیز از راهکارها و ابزارهای بورس کالا مثل اوراق بهادار کالایی بهره ببریم. به طوریکه با انتشار اوراق مبتنی بر کالا به مردم عادی، سرمایه های سرگردان را به سمت اقتصاد مولد سوق دهیم.

    وی ادامه داد: با این روش، می توان رابطه مناسبی بین تولیدکنندگان صنایع بالادست مثل فولادسازان با پایین دستی ها همچون خودروسازان، تولیدکنندگان لوازم خانگی و لوله و پروفیل ایجاد کرد تا برای بنگاه های صنایع پایین دست تامین نقدینگی موردنیاز صورت گیرد. چراکه گردش نقدینگی برای چرخش این بنگاه ها زیاد بوده و بانک ها توان این حجم از تامین مالی را ندارند.

    عرضه کل زنجیره تولید در بورس

    عسگری مارانی با تاکید بر اینکه دولت نباید به همین تصمیم برای آزادسازی قیمت ها بسنده کند، اظهار کرد: دولت بعد از آزادسازی قیمت ها در بورس برای توزیع عادلانه کالاهای مختلف صنایع پایین دست همچون خودرو و لوازم خانگی در جامعه اقتصادی، باید تولیدات این قبیل صنایع را وارد بورس کالا کند. به این ترتیب، می توان خودروهای تولیدی را به جای عرضه در سامانه های غیرشفاف شرکت های خودروساز که مردم احساس شفافیت و اعتمادی به آنها ندارند، در بورس و از طریق اورای بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالا عرضه کرد.

    به گفته وی، به کمک این روش می توان ضمن تامین نقدینگی برای صنایع، شفافیت قیمتی را نیز برای مردم به ارمغان اورد و به مرور اقتصاد را به سمت منطق واقعی سوق داد.

    این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: مصوبه شورای عالی بورس برای واقعی کردن قیمت‌ها در بورس کالا شروع خوبی بوده که وفق قانون اساسی و قوانین مصوب مورخ 1397.05.14 –بسته جدید ارزی دولت- بوده و کاری که تاکنون از سوی برخی وزارتخانه‌ها برای قیمت گذاری با دلار 4200 تومانی انجانم می‌شد، با قوانین مغایر بوده و باید اصلاح شود.

    برچسب ها