عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی :

فروش محصول به قیمت دستوری کارآیی بورس کالا را با چالش روبرو می کند

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:وزارت صنعت قبل از الزام به تعیین قیمت دستوری برای فروش محصولات در بورس کالا مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

فروش محصول به قیمت دستوری کارآیی بورس کالا را با چالش روبرو می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت ، علی اکبر کریمی گفت:بورس کالا محل مناسبی برای مبادله رقابتی کالاها است براین اساس قیمت کالاهای عرضه شده در بورس باید به صورت رقابتی تعیین شود.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضروت ایجاد ثبات در بازار ارز، افزود:نحوه قیمت گذاری در بورس کالا مشخص است به طور مثال قیمت گذاری محصولات فولادی، پتروشیمی و آلومینیوم با لحاظ قیمت‌های جهانی تعیین شود.

    نماینده مردم اراک کمیجان خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:تا قبل از اینکه نرخ ارز با رشد اخیر روبرو شود با وجود ایراداتی که در نحوه قیمت‌گذاری وجود داشت،در هر صورت قیمت گذاری در بورس کالا صورت می گرفت اما بعد از تغییرات شدید نرخ ارز موضوع قیمت های دستوری و تحکم آمیز در بورس کالا مطرح شده است.

    انتقاد از تعیین قیمت محصولات در بورس کالا بصورت دستوری

    کریمی در ادامه گفت و گوی خود افزود:بورس کالا در خصوص قیمت های دستوری نقشی ندارد البته این موضوع منطقی است چرا که اگر قیمت ها در بورس کالا دستوری انجام شود دیگر نمی‌توان گفت قیمت ها به صورت شفاف و رقابتی تعیین می شود.

    نباید بورس کالا کارایی خود را از دست دهد

    وی با تاکید بر اینکه قیمت ارز باید منطقی شود، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم در حال حاضر حدود 10 الی 12 هزار تومان در بورس تعیین می شود این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم در بازار آزاد حدود 30 هزار تومان است بر این اساس کسانی که در بورس کالا بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی خرید انجام می دهند می توانند به رانت دست یابند بنابراین ادامه این فرآیند در بورس کالا باعث می شود عملاً این بازار بی خاصیت شود.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قیمت محصولات در بورس کالا براساس نرخ ارز در بازار ثانویه ارز باشد،یادآور شد:کارایی وشفافیت بورس کالا باید حفظ شود اما اگر وزارت صنعت،معدن وتجارت قصد دارد فروش برخی از محصولات بر اساس قیمت های دستوری انجام شود باید تدابیری نیز اتخاذ کند که واحدهای تولیدی که مجبورند براساس دستور قیمت گذاری کنند بتوانند با نرخ ارز دولتی نیز مواد اولیه خود را خریداری کنند.

    برچسب ها