عصر خودرو

رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد:

«پترو» را در برابر دلار قرار می‌دهیم

عصر بازار- رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد:«آنها قیمت‌های ما را دلاریزه کردند و من قصد دارم آنها را تبدیل به پترو کنم، ما قرار است پترو را به عنوان مرجع در همه اقتصاد این کشور اعمال کنیم»

«پترو» را در برابر دلار قرار می‌دهیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا طرحی را اعلام کرده که براساس آن نرخ مبادله ارزی این کشور با ارز مجازی «پترو» گره می‌خورد و دستمزد جدید این کشور با پترو محاسبه می‌شود.

    مادورو همچنین اعلام کرد ارزش پترو 60 دلار معادل 3600 بولیوار پول رایج ونزوئلا خواهد بود و حداقل دستمزد این کشور هم 1800 بولیوار در نظر گرفته شده است.

    مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در تلویزیون این کشور اعلام کرد «آنها قیمت‌های ما را دلاریزه کردند و من قصد دارم آنها را تبدیل به پترو کنم، ما قرار است پترو را به عنوان مرجع در همه اقتصاد این کشور اعمال کنیم»

    پیش از این مادورو اعلام کرده بود که در 20 آگوست «پترو» به عنوان اساس مناسبات مالی ملی این کشور و به عنوان واحد پولی در کنار بولیوار منظور خواهد شد و در مبادلات مالی با شرکت‌های نفتی به عنوان پایه و اساس خواهد بود.

     چند سالی است که بحث ارزهای مجازی در جهان داغ شده است. 2 نظر متفاوت در زمینه استفاده از ارزهای مجازی وجود دارد . یک گروه معتقدند که استفاده از ارزهای مجازی برای اقتصاد کشورها مناسب است چرا که باعث می‌شود سلطه دلار که اقتصاد جهان را در سیطره خود قرار داده حذف شود. این گروه همچنان بر این باورند که با استفاده از ارزهای مجازی محدودیت‌های مبادلاتی برداشته می‌شود.

    در حال حاضر که سوئیفت به عنوان واسه مبادلات مالی محسوب می‌شود در شرایط تحریم‌ به عنوان مانع مبادلات محسوب می‌شود و در صورتیکه کشوری مانند آمریکا مبادلات سوئیفتی را تحریم کند کشور تحریم شده قادر به انتقال پول نخواهد شد.

    گروه دومی هم هست که معتقدند استفاده از ارزهای مجازی خوب نیست زیرا این ارزها قابل ردیابی نیستند و احتمال پولشویی بسیار است ضمن اینکه فرصت بسیار خوبی است برای فرار مالیاتی و کسانی که حاضر به پرداخت مالیات نیستند.

    اما آنچه که تقریباً همه کارشناسان در آن متفق‌القول هستند این است که می‌توان با ارزهای مجازی به جنگ تحریم‌ها رفت. اگر کشوری تحریم سوئیفت شده و قادر به تراکنش‌ مالی نیست این نوع ارزها می‌تواند راهگشا باشد. در این راستا کشور ونزوئلا که سالهاست تحت تحریم آمریکاست ارز مجازی پترو را با پشتوانه نفت و گاز این کشور طراحی کرده و دیگر کشورها را ترغیب می‌کند تا قراردادهای مالی خود را با این کشور با پترو انجام دهد همچنین ونزوئلا اعلام کرده در صورتیکه دیگر کشورها بخواهند نفت این کشور را پترو خریداری کنند تخفیف ویژه‌ای خواهند گرفت.

    در زمینه کشورها نیز دو گروه وجود دارد. تعدادی موافق که اقدامات و مقدمات لازم برای راه اندازی این نوع ارز را انجام داده یا می‌دهند و گروه مخالف که استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند.

    برچسب ها