عصر خودرو

عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه :

سجام با مشتری‎مداری بیگانه است

عصر بازار- مدتی است که در بازار سرمایه جهت مبارزه با پولشویی، بحث احراز هویت مشتریان توسط سامانه سجام (سامانه جامعه اطلاعات مشتریان) و دفاتر پیشخوان مطرح شده است.

سجام با مشتری‎مداری بیگانه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، با رونمایی از این سامانه، می‌توان شاهد تحول زیرساختی در بدنه بورس بود. در توضیح نحوه استفاده از این سامانه آمده است که مشتریان با مراجعه به سجام ثبت نام اولیه خود را انجام می‌دهند و پس از واریز مبلغ ده هزار تومان، کد رهگیری را دریافت می‌کنند. سپس به دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه، و با پرداخت مبلغ حدود 40.000 تومان و دریافت کد بورسی، کارگزار خود را انتخاب می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که مشتری پیش از این، مراجعه به دفاتر کارگزاری منتخب خود به صورت رایگان کد بورسی دریافت می‌کرد و به بازار سرمایه وارد می‎شد.
    حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که جایگاه ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در این طرح چیست؟ این طرح شاید از نظر واحد مبارزه با پولشویی سازمان، طرح خوب تلقی شود. اما آیا از دید روابط‌عمومی و تیم ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری نیز طرح خوب تلقی می‌شود؟
    با کمی تعقل در این طرح می‌توان متوجه پیچیده شدن شرایط ورود به بازار سرمایه شد. کارگزارانی که با تجهیز دفاتر خود در شهرستان‌ها (بیش از 718 شعبه فعال  بر اساس آمار درج شده در سایت کانون کارگزارن بورس) به صورت رایگان و با ابزار متنوع و مختلف از جمله آموزش‌های رایگان سعی در ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس داشته‌اند و به صورت رایگان برای مشتریان کدگیری می‌کردند، حال متقاضیان ورود به بازار سرمایه قبل از هرگونه اقدامی باید نزدیک به 50 هزار تومان بپردازد و وارد بورس شوند.
    حال این سوال مطرح می‌شود که نمی‌توان به کارگزاران موجود جهت احراز هویت مشتریان اعتماد کرد؟ نمی‎توان ثبت‌نام در این سامانه به صورت رایگان انجام شود و مشتریان به جای مراجعه به دفاتر پیشخوان و پرداخت هزینه، با مراجعه به کارگزاران احراز شوند؟ آیا افرادی که در شهرستان‌ها و روستاها سکونت دارند می‌توانند به راحتی وارد بورس شوند؟
    در پایان ذکر نکته خالی از لطف نیست که پس از مطرح شدن این طرح، مجوز دفتر پیشخوان جهت خرید نزدیک به 2 برابر شده است.

    برچسب ها