عصر خودرو

نقش بزرگ صنایع کوچک در توسعه اقتصادی

عصر بازار- فعالان برخی از صنایع مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجان غربی با همه توان برای توسعه صنعتی استان و تامین مایحتاج مردم در بخش های مختلف تلاش می کنند و با وجود محدودیت های اقتصادی در حوزه صنایع کوچک اثرگذار هستند.

نقش بزرگ صنایع کوچک در توسعه اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شهرک های صنعتی از جمله مکان هایی است که با زمینه سازی برای قرارگرفتن شرکت های متعدد تولیدکننده کالا در کنار هم، زمینه توسعه صنعتی با استفاده از توان صنایع کوچک را فراهم و طی ماه های اخیر در آذربایجان غربی مسیر بالندگی را طی کرده است.
    از آنجایی که طبق قانون، واحدهای کوچک با اشتغال کمتر از 50 نفر باید در شهرک های صنعتی استقرار یابد، زمینه برای اشتغال کارگرها، تکنسین ها و حتی افراد کارشناس و متخصص با سرمایه های کوچک در این شهرک ها فراهم شده است.
    اگرچه نبود صنایع بزرگ از دید برخی ها یک کمبود اساسی در آذربایجان غربی به شمار می رود اما در شرایطی که واحدهای بزرگ نیز با مشکلاتی روبرو بوده، شهرک های صنعتی به نماد توسعه صنعتی این استان تبدیل شده است.
    با وجود رکود در برخی از واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجان غربی، بسیاری دیگر با توان قابل توجه در حال تولید می باشند و صاحبان و کارگران این واحدها سهم خود را برای توسعه صنعتی و گذر از موانع اقتصادی کشور ایفا می کنند.
    مدیرعامل یکی از این واحدهای فعال با عنوان «اروم تجهیز گستر» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیش از 24 سال از فعالیت این مجموعه تولید تجهیزات آزمایشگاهی می گذرد، اظهار داشت: سالانه 35 میلیون واحد لوله آزمایشگاهی و 400 دستگاه سانتریفیوژ مورد نیاز آزمایشگاه ها در این شرکت تولید و روانه بازار داخل می شود.
    حسن تنهایی افزود: این شرکت ابتدا به صورت کارگاهی در 120 مترمربع فضای شهری فعالیت خود را شروع کرده و در حال حاضر 40 نفر کارگر، تکنسین و کارشناس فعال در بیش از سه هزار و 500 مترمربع فضای تولید فعال است.
    وی با اشاره به تلاش این شرکت برای توسعه یکهزار مترمربعی در راستای افزایش میزان تولید، اضافه کرد: افزایش میزان تولید لوله های آزمایشگاهی طی یک و نیم سال آینده با بهره برداری از فاز توسعه تا 80 میلیون واحد هدفگذاری شده است.
    وی نیاز حوزه درمان کشور به لوله های آزمایشگاهی را 150 میلیون واحد اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر 35 هزار واحد از این تعداد در این شرکت تولید می شود.
    مدیرعامل شرکت اروم تجهیز گستر بیان کرد: در صورتی که فاز توسعه به بهره برداری برسد، میزان تولید این شرکت به 80 میلیون واحد افزایش یافته و افزون بر نیمی از نیاز کشور در این مرکز تولید می شود.
    تنهایی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه این شرکت و خرید این مواد به علت تحویل ندادن این مواد توسط پتروشیمی های منطقه به 2 برابر قیمت بازار، گفت: مقدار نیاز شرکت به مواد اولیه به صورت ماهانه حدود 10 تن است و برای دریافت آن در سایت بهین یاب ثبت نام کرده ایم ولی هنوز نتوانسته ایم از این طریق، تامین کنیم و در این خصوص مشکل داریم.
    وی با اشاره به اینکه موتور سانتریفیوژهای تولیدی این شرکت از آلمان و با استفاده از واسطه خریداری می شود، افزود: این مواد نیز 2 برابر قیمت بازار جهانی به دست ما می رسد و در این خصوص نیز مشکلات اساسی وجود دارد.
    مدیرعامل شرکت «آنیل طب آذران» که در حوزه تولید مواد بهداشتی از جمله صابون، شامپو، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، سفیدکننده و جرم گیر فعالیت دارد هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این شرکت از 2 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و با 50 نوع محصول در صدد حضور در بازارهای استان و ایران است.
    مهشید جراحی افزود: محصولات تولیدی این شرکت از ابتدای سال جاری وارد بازار شده و در شبکه عرضه محصولات این شرکت تا پایان سال جاری در سطح کشور راه اندازی می شود.
    وی با اشاره به کیفیت قابل توجه محصولات تولیدی این شرکت، اضافه کرد: بیش از 90 درصد مواد اولیه و بخش بزرگی از ماشین آلات این شرکت تولید داخل است و نیاز بسیار کمی به کالاهای وارداتی دارد.
    وی با بیان اینکه به دنبال تولید محصول مشترک با ترکیه هستیم، ادامه داد: این محصول با هدف صادرات به دیگر کشورها در ارومیه تولید می شود و با همه توان برای تحقق آن گام برمی داریم.
    مدیرعامل شرکت آنیل طب آذران از دریافت تسهیلات 66 میلیارد ریالی برای آغاز فرآیند تولید و توسعه این بنگاه تولیدی خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر 42 نفر در این واحد مشغول فعالیت هستند و با وجود 50 نمایندگی در سراسر کشور، میزان اشتغالزایی غیرمستقیم آن بسیار زیاد است.
    رییس هیات مدیره شرکت «آترا ارتوپد» نیز که در حوزه ایمپلنت های ارتوپدی در ارومیه فعال است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : این شرکت از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده و جزو اولین تولیدکننده های ایمپلنت های تیتانیم در ایران است.
    محمدباقر حسین زاده افزود: همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و مراکز درمانی فعال در حوزه ارتوپد از محصولات این شرکت که تولیدات آن با حدود یک پنجم قیمت کالاهای وارداتی توزیع می شود، استفاده می کنند.
    وی اضافه کرد: در حال حاضر پنج تولیدکننده ایمپلنت های ارتوپدی در کشور فعال است که ایمپلنت های تیتانیومی تنها در ارومیه و مشهد تولید و به بازار عرضه می شود.
    وی با اشاره به صادرات محصولات این شرکت به جمهوری آذربایجان و اربیل عراق بیان کرد: در صدد توسعه بازارهای هدف هستیم و این امر را با توسعه کمی و کیفی دنبال می کنیم.
    رییس هیات مدیره شرکت آترا ارتوپد از فعالیت 28 نفر فوق لیسانس مهندسی مکانیک در کنار افزون بر 40 کارشناس و متخصص در این شرکت خبر داد و گفت: علاوه بر محصولات متعارف، برخی اختراعات از جمله ایمپلنت پاشنه پا در این مرکز به تولید انبوه رسیده که مایه افتخار است.
     این واحدهای تولیدی نمادی از شعار 'ما می توانیم' در آذربایجان غربی به شمار می رود و فعالیت آنها می تواند مشوقی برای دیگر واحدهای تولیدی باشد.
    در شرایط کنونی که تولید داخل و حمایت از آن یک اصل به شمار می رود، این شرکت ها می توانند با توان افزایی در تولید، زمینه توسعه صنعتی کشور و آذربایجان غربی را بیش از پیش فراهم کنند و در بی اثرکردن هرچه بیشتر تحریم ها موثر باشند.

    برچسب ها