عصر خودرو

حسینی مقدم مطرح کرد؛

رشد سودآوری در صنایع اثرگذار بورس

عصر بازار- معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، گزارش های سه ماهه اغلب شرکت ها را مطلوب و بلکه فراتر از انتظار توصیف کرد و گفت: از سال ۹۴ تاکنون در دوره های مختلف، رشد سودآوری را در صنایع اثرگذار بورس مشاهده می کنیم.

رشد سودآوری در صنایع اثرگذار بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، روح الله حسینی مقدم گفت: در سال 96 نسبت به سال 95 در مقاطعی یکبار 6 درصد، بار دیگر 8 درصد و آخرین بار 8 درصد رشد سودآوری را در صنایع مختلف داشته ایم؛ گزارش های مجمع شرکت ها هم در تیرماه، نشان می دهد که برخی از شرکت ها توانسته اند یک تعدیل مثبت دیگر داشته باشند .

    وی با بیان اینکه سه ماهه امسال هم نسبت به 96 رشد سودآوری را شاهد بوده ایم، افزود: اگر نرخ ارز در یک سطح معین تثبیت شود، قطعا برای شرکت هایی که بتوانند صادرات داشته باشند، منشا سودآوری خواهد بود . از طرفی صنایعی هم هستند که از افزایش نرخ ارز تاثیر منفی می گیرند .

    حسینی مقدم با بیان اینکه برای همه کسانی که در بازار حضور دارند، ثبات متغیر  ارز مهم تر از کاهش نرخ آن است، تصریح کرد: بعید می دانم نرخ فعلی ارز، برای ثبات مناسب باشد، زیرا این نرخ مربوط به بازارهای  آشفته و بی حساب و کتاب است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: معادله نرخ ارز از منطق طبیعی خود خارج شده ، ولی اگر بازار به ثبات برسد قطعا در این سطوح نمی ماند، زیرا ورودی ارزی کشور کم نیست.

    حسینی مقدم با اشاره به  ادامه رشد سودآوری در صنایع مختلف بورسی گفت: صنایع در سه ماهه نخست امسال در مسیر رشد و سودآوری بوده اند؛ هرچند بخش قابل توجهی از این مسیر، محصول نرخ ارز بوده است .

    وی با بیان اینکه در این سودآوری سهم افزایش تولید چندان بالا نیست، افزود: در این مدت برخی شرکت ها افزایش درآمد داشته اند که این موضوع، عمدتا در پی افزایش فروش به دلیل نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت در بازارهای داخلی و حتی جهانی بوده است.

    حسینی مقدم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص رفتار بازار نسبت به ریسک های مختلف گفت: ریسک های متعددی در بازار  وجود دارد که چرخه فعالیت یک صنعت یا کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد و همیشه هم این ریسک ها مطرح بوده است. گاهی جنس ریسک ، سیاسی است که متغیر کلان را دستخوش ابهام می کند . گاهی هم ریسک های خاص صنعت است که محصول تصمیم گیری هایی است که در دولت ها و نهادهای مرتبط صورت می گیرد .

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران توضیح داد: ذات هر کسب و کاری این است که با مجموعه ای از متغیرها که منشا ریسک می شوند مقابله و مدیریت کند و خودش را با آنها تطبیق دهد.

    حسینی مقدم سپس با اشاره به ریسک بانکداری و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: ریسک بزرگی که از سال های دور در کشور با آن مواجه بوده ایم ریسک بانکداری است که اثرات دومینو وار بر سایر بخش های مالی به ویژه بخش های واقعی اقتصاد ایجاد می کند. 

    وی ادامه داد: البته با رشد قیمت های اخیر، از آن سطح ریسک اولیه کاسته شده است؛ تا جایی که بخشی عمده ای از دارایی های شرکت ها که تا به حال هیچ خریداری نداشت و به آن دارایی سمی گفته می شد ، خریدار و خواهان پیدا کرده است.

    معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در پایان گفتگو با سنا، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی می تواند یک ریسک بزرگ اقتصاد را کاهش دهد ؛ مخصوصا اگر بانک ها بتوانند از این شرایط بهره بگیرند، به نظر می رسد که سمت راست ترازنامه آنها تغییر  و بهبود خواهد یافت.  البته سایر ریسک ها نیز در هر مقطع با توجه به آن صنعت، قابل بحث و بررسی است .

    برچسب ها