عصر خودرو

بررسی پرتفوی "وبانک"

عصر بازار- شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با نماد وبانک از جمله شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در بازار دوم بورس تحت مالکیت بانک ملی می باشد.

بررسی پرتفوی "وبانک"
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، این شرکت پورتفوی نسبتا متنوعی از صنایع مختلف را در اختیار دارد که در این بین صنعت مواد و محصولات شیمیایی با سهم 22% ، واسطه گری های مالی با سهم 17% و فرآورده های غذایی با سهم 15% ، انبوه سازی 14% و محصولات کانی غیرفلزی با سهم 12% بیشترین تاثیر را بر ارزش پورتفوی شرکت دارد.
    این شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1396 به ازای هر سهم 578 ریال سود محقق کرده است و در مجمع عمومی عادی سالیانه 86% از این رقم را تقسیم نموده است. 80% درآمد شرکت در سال مالی 96 ناشی از سرمایه گذاری در سهام و 14% ناشی از فروش سرمایه گذاری می باشد و البته لازم به ذکر است که در سه ماهه منتهی به خرداد 97 فروش سرمایه گذاری شرکت بالغ بر 6،366 میلیارد ریال بوده است که نسبت به 12 ماهه سال مالی 96 رشدی 375% داشته است و انتظار رشد درآمد ناشی از فروش سرمایه گذاری را برای سال 97 داریم. این شرکت در دوره ی سه ماهه سودی 397 ریالی محقق کرده است که عمدتا به دلیل فروش سرمایه گذاری بوده است. شرکت در دوره ی مذکور شرکت توسعه ملی فولاد تربت حیدریه را به فروش رسانده است که البته این شرکت، خارج از بورس بوده است.
    در پورتفوی درآمد ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکت، شرکت پتروشیمی اراک سهمی 38%، سرمایه گذاری توسعه ملی سهمی 33% و سیدکو و توسعه صنایع بهشهر به ترتیب با سهمی 9 و 8 درصدی بیشترین سهم را در پورتفوی درآمد سرمایه گذاری دارند.
    با این تفاسیر بخش قابل توجهی از سود سرمایه گذاری وبانک ناشی از سرمایه گذاری در شاراک می باشد، همچنین پتروشیمی اراک 42% از ارزش بازار پورتفوی شرکت را نیز به خود اختصاص داده است در حالی که سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر 15% و ایران ترانسفو نیز 15% می باشد و به واقع این سه شرکت سهمی 72% در ارزش پورتفوی وبانک دارند.
    خالص ارزش دارایی های وبانک نیز در حال حاضر 3،675 ریال می باشد و شرکت در حال حاضر در محدوده 73% از خالص ارزش دارایی ها معامله می شود.

    برچسب ها