عصر خودرو

اشتغال زنان عامل قدرت اقتصادی چین

عصر بازار- بخشی از رشد اقتصادی چین که هر سال کارشناسان و اقتصاددانان جهان را مبهوت خود می کند و سال به سال نیز بیشتر می شود مدیون کار زنان است آمارها نشان می دهد که سهم زنان چینی در تولید ناخالص داخلی بیشتر از زنان کشورهای دیگر حتی آمریکا است.

اشتغال زنان عامل قدرت اقتصادی چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،ضرب المثل مشهوری در چین وجود دارد با این معنا که 'زنان نیمی از آسمان را تشکیل می دهند' چینی ها این ضرب المثل را چنین تفسیر می کنند که زنان و مردان در بحث کار و اشتغال در این کشور از حقوق مساوی برخوردارند و شاید در برخی موارد حق و حقوق زنان حتی بالاتر از مردان هم باشد.
    اگرچه موضوع گزارش پرداختن به تساوی حقوق زنان و مردان نیست اما همین اندیشه بیانگر آن است که در چین زنان تنها به کارهای ظریف و اداری مشغول نیستند و همپای مردان، برای ساخت کشورشان سخت ترین کارها را نیز انجام می دهند.
    کل جمعیت چین یک میلیارد و 441میلیون نفر است که 48.47 درصد را زنان و 51.53 درصد هم مردان تشکیل می دهند.
    اگرچه ممکن است در چین نیز سطح حقوق زنان همانند سراسر جهان برابر 77 درصد سطح حقوق مردان باشد اما بی دریغ آمارها نشان می دهد که زنان چینی سهم بیشتری در ساخت این کشور و تولید ناخالص ملی نسبت به زنان سایر کشورها دارند.
    یکی از کارشناسان اقتصادی چین می گوید بی خود نیست اگر از زنان به نام «موتور اقتصاد» چین یاد کنیم زنان اکنون حدود 41 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را به خود اختصاص داده اند که درصد بالاتری نسبت به اکثر مناطق دیگر از جمله آمریکای شمالی است.
    'خو لانگ' به ایرنا گفت: آمارهای جدید در چین نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در ماه گذشته میلادی (جولای) با یک صدم درصد بیشتر از پیش بینی ها، به 6.6 درصد رسیده است و مشارکت فعال زنان به عنوان نصف جامعه، یکی از عوامل افزایش این رشد است.
    زنان چینی بر خلاف زنان ایرانی که بیشتر به کارهای دفتری مشغول هستند تقریبا همپای مردان در همه مشاغل و حرفه ها از خلبانی و فضانوردی گرفته تا کار در کارخانه ها، معادن و یا کارهای ساختمان و کارگری حضور دارند.
    زنان چینی علاوه بر مشاغل کشوری و حکومتی در زمینه های اجتماعی هم جایگاه مناسبی دارند در امور تجاری از اقتدار بالایی برخوردارند به طوری که صاحبان بسیاری از موسسات این کشور زنان هستند.
    بر اساس آمارهای بانک جهانی، تقریبا نیمی از زنان چینی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند در حالی که کمتر از 40 درصد مردان این کشور وارد دانشگاه شده اند.
    فدراسیون زنان چین در گزارشی آورده است که 40 درصد از جوانان و کارآفرینانی که امروز در راس موسسات تجاری قرار دارند، زن هستند آماری که بیانگر مشارکت فعال آنان در کارهای اقتصادی است.
    اگرچه از هر قشری در چین در امور تجاری و اقتصادی حضور دارند اما اکثریت هنوز در این کشور با زنان تحصیلکرده است به طوری که 63 درصد از این افراد در تجارت صنعتی فعال هستند.
    'تیان لی' معلم یک مدرسه در چین در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: برای ما زن و مرد تفاوتی ندارد ما همپای مردان در هر شغلی حضور داریم.
    وی خاطر نشان کرد در چین هیچ خط کشی برای زن و مرد در امور اجتماعی دیده نشده است و برای همین، زنان در مشاغل مختلف حضور قوی و پر رنگ دارند و از معلمی مدرسه گرفته تا ریاست بسیاری از سازمان های کشوری و یا موسسات دولتی و خصوصی، نقشی ویژه و بارز دارند.
    'ما لیانگ' از خبرنگاران چینی نیز در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت ما در چین، زنان و مردان را تقسیم بندی نمی کنیم و در جایگاه شغلی و امور اجتماعی برای آنان تفاوتی قائل نیستیم.
    وی تصریح کرد: وقتی زنان در بیرون از منزل کار می کنند حتی این امکان هست که امور خانه از پخت غذا گرفته تا شستن البسه و نگهداری از فرزندان برعهده مردان باشد و این اصلا امری عجیب در چین محسوب نمی شود.
    بر اساس آنچه که 'خو لانگ' کارشناس اقتصادی به ایرنا یاداوری کرد در چین نیز تبعیض جنسی در مورد اشتغال وجود دارد و زنان کمتری نسبت به مردان کار دارند اما بحث این است که زنان نیز همانند مردان در همه مشاغل وجود دارند و تنها به مشاغل محدودی مشغول نیستند.
    اگرچه در سال های گذشته برخی از مشاغل مانند کار در معدن مثل مهندسی تونل، مهندسی دریانوردی و یا حضور در کارهایی مانند آتش نشانی هنوز برای زنان عمومیت نداشت و برخی از نهادها و موسسات برای ورود زنان به این مشاغل، محدودیت هایی اعمال کرده بودند اما اکنون به نظر می رسد این محدودیت ها کمتر شده است.
    به هر حال کارشناسان معتقدند بخشی از رشد اقتصادی بالای چین در عصری که سایر کشورها با رکود اقتصادی مواجه شده اند مرهون فعالیت زنان در کارهای مختلف و سخت است.
    زنان این کشور چون زن هستند تنها به کارهای دفتری و ظریف قانع نشده اند و بسا در کارهای سخت و طاقت فرسایی که در کشورهایی مانند ایران مخصوص مردان است مشغول هستند.

    برچسب ها