عصر خودرو

کاهش ارزش سهام بازارهای بورس آسیا با نگرانی از وضع اقتصادی ترکیه و تشدید جنگ تجاری

عصر بازار- امروز در بازارهای جهانی ارزش سهام بورس‌های آسیایی به کمترین میزان یک سال گذشته رسید، قیمت نفت، طلا و سایر فلزات گرانبها هم کاهش یافت. بحران اقتصادی در ترکیه و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین دو عامل تأثیرگذار بود.

کاهش ارزش سهام بازارهای بورس آسیا با نگرانی از وضع اقتصادی ترکیه و تشدید جنگ تجاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، امروز بازارهای بورس آسیا به کمترین میزان یک سال گذشته رسید. نگرانی فعالان اقتصادی از بازارهای چین و ترکیه دلیلی بر قرمزپوش شدن اکثر نمادهای آسیایی شد.

    رویترز می‌نویسد: بازارهای بورس آسیا امروز چهارشنبه بیشتر تحت تأثیر بازارهای چین بود که تأثیر بحران مالی اخیر ترکیه را در بورس‌های آسیایی تشدید کرد.

    اما در این میان اسپیرید‌بترز تحلیل گر بازار انتظار دارد بازارهای بورس ‌اروپایی اندکی با وضعیت بهتری آغاز شود.

    بر اساس این گزارش شاخص FTSE رشد 0.2 درصد، داکس آلمان رشد 0.1 درصد و CAC فرانسه 0.15 درصد رشد داشتند اما در بازارهای بورس آسیا شاخص MSCI کاهش یک درصدی داشت و به کمترین میزان از آگوست 2017 تاکنون رسید.

    بازارهای بورس آسیا بیشتر پس از آنکه لیر ترکیه ناپایدار شد و ارزش خود را در برابر دلار از دست داد قرمزپوش شدند.

    شاخص هنگ‌سینگ‌ هنگ‌کنگ هم 1.5 درصد کاهش یافت و به کمترین میزان یک سال گذشته نزدیک شد. شاخص شانگهای کمپوزیت هم 1.3 درصد افت کرد. افت بازارهای بورس چین بیشتر جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان رقم خورد.

    لینوس‌ ییپ تحلیلگر بازار بورس شانگهای معتقد است:« در حال حاضر سرمایه‌گذاران روی بخش منفی گزارش نیمه نخست امسال شرکت‌ها متمرکز شده‌اند که در این گزارش منفی‌نگری و نگاه محتاطانه وجود دارد.

    بر اساس این گزارش شاخص نیکی ژاپن نیز امروز یک درصد کاهش داشت اما بازارهای بورس کره جنوبی به دلیل تعطیلات عمومی کشور بسته بودند.

    ارزش لیر ترکیه که در آغاز هفته جاری رکورد بی‌سابقه‌‌ای را رقم زد 7.24 لیر در برابر یک دلار معامله شد.

    ترکیه در یک اقدام تلافی‌جویانه نرخ تعرفه را روی محصولات آمریکایی  افزایش داد برخی از این تعرفه‌ها تا 140 درصد هم افزایش یافته است، محصولاتی مانند،‌ انواع خودروهای مسافربری، تنباکو و مشروبات الکلی از جمله آنها است.

    رجب طیب اردوغان اعلام کرده که آنکارا باید واردات محصولات الکترونیکی از آمریکا را متوقف کند.

    وی تأکید کرده است که این اقدامات تلافی‌جویانه واکنشی در برابر آغاز جنگ اقتصادی آمریکا علیه ترکیه است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ امروز ارزش یوان چین هم کاهش داشت. ارزش یوان چین امروز نسبت به سه ماه گذشته یعنی تقریباً زمان آغاز جنگ تجاری آمریکا با چین حدود 7.6 درصد کاهش داشته است.

    امروز وضعیت کمودیتی‌های بازارهای جهانی هم اصلاً مناسب نبود. قیمت مس به کمتر از 6 هزار دلار در هر تن رسید چرا که سرمایه‌گذاران حساس هستند که بحران ترکیه تمام بازارهای نوظهور را فرا خواهد گرفت و همچنین تقاضای جهانی با تشدید تنش‌های بین چین و آمریکا کاهش یافته است البته این وضعیت روی بازار سایر فلزات گرانبها، نفت و طلا هم تأثیر گذاشت.

    امروز دلار در برابر سبدی دیگر از ارزها تقویت شد. تقویت دلار باعث کاهش قیمت نفت و طلا شد چرا که زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود قیمت را برای خریداران با دیگر ارزها گران‌تر می‌سازد بنابراین تقاضا کاهش یافته و قیمت پایین می‌آید.

    برچسب ها