عصر خودرو

به عقیده فعالان تجاری ایران و عراق ؛

برقراری معاملات تجاری ایران و عراق با ریال، دینار و یورو

عصر بازار- به عقیده فعالان تجاری ایران و عراق محدودیت‌ بانک مرکزی عراق برای ممنوعیت معاملات دلاری با بانک‌های ایرانی تاثیری در روابط تجاری دو کشور ندارد و مبادلات مانند گذشته با ریال، دینار و یورو انجام می‌شود.

برقراری معاملات تجاری ایران و عراق با ریال، دینار و یورو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، بانک مرکزی عراق چند روز پیش در نامه‌ای به دیگر بانک‌های این کشور اعلام کرد که از این پس با بانک‌های ایرانی با دلار معامله نکنند. منذر عبدرالقادر الشیخلی، نایب رییس بانک مرکزی عراق در نامه‌ای رسمی به تمام بانک‌های عراقی اعلام کرد که طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی ممنوعیت معامله با دلار با بانک‌های ایرانی باید تداوم یابد.

    بر اساس این گزارش، این ابلاغیه پس از آن صورت گرفت که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد که عراق مخالف وضع تحریم علیه ایران است اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

    هر چند تصمیم بانک مرکزی عراق نگرانی‌هایی را برای تجار ایرانی که با این کشور مبادلات تجاری دارند ایجاد کرده‌ است، اما به عقیده بسیاری از فعالان اقتصادی این محدودیت مانعی بر سر راه تجارت دو کشور نخواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌شود حجم روابط تجاری ایران و عراق در سال جاری افزایش نیز داشته باشد.

    کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در مورد نگرانی‌های به وجود آمده بین صادرکنندگان درپی قطع ارتباط تجاری بر پایه دلار از سوی دولت عراق با ایران، گفت: با توجه به آغاز تحریم‌های امریکا علیه ایران، نخست وزیر عراق اعلام کرده که دلار از معاملات با ایران حذف خواهد شد اما این امر مانع یا محدودیتی در صادرات کشورمان به عراق نخواهد داشت، چرا که معاملات با ریال ایران، دینار عراق و یا یورو قابل انجام خواهد بود.

    وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این تصمیم بیشتر به جهت جلوگیری از برخورد تنبیهی احتمالی دولت امریکا با بانک‌های عراقی اتخاذ شده است. پیش بینی کرد که صادرات ایران به عراق در سال جاری حداقل 30 درصد رشد را شاهد باشد که با توجه به صادرات برق و گاز کشورمان به عراق حجم صادرات ایران در مجموع به حدود 13 میلیارد دلار برسد.

    رئیس اتاق کرمانشاه ضمن اطمینان دادن به صادرکنندگان کالا به عراق گفت: همه مرزهای کشور با عراق فعال است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

    یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز درباره ممنوعیت اعمال شده توسط بانک مرکزی عراق در مورد معامله با دلار با بانک‌های ایرانی، اظهار داشت: ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری بر اساس ریال یا دینار است و مبادلات بانکی از سوی بانک مرکزی به گونه‌ای نیست که بخواهد روابط دلاری آن را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی افزود: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق سالانه 12 میلیارد دلار است که قرار بر این شده در سال جاری به 20 میلیارد دلار نیز افزایش یابد. به طور حتم چنین صحبت‌های سیاسی خللی در مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و عراق ایجاد نمی‌کند و آینده اقتصادی دو کشور روشن است.

    آل اسحاق خاطرنشان کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی در این کشور از سوی ایران صورت گرفته است و سالانه حدود دو میلیون گردشگر از ایران به عراق می‌روند و دو میلیون گردشگر از عراق به ایران می‌آیند، در بخش‌های مختلف نظیر مواد غذایی، مصالح ساختمانی، خدمات فنی - مهندسی و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی نیز تعاملات مطلوبی بین دو کشور برقرار است و برخی از افراد سیاسی نمی‌توانند در مورد مبادلات اقتصادی ایران و عراق را تصمیم بگیرند و نگاه سیاسی را در این حوزه دخیل کنند.

    برچسب ها