عصر خودرو

اثر سیاست های اقتصادی آمریکا بر بازارهای جهانی بررسی شد؛

سینرژی کالاهای اساسی در برابر شاخص دلار

عصر بازار- بررسی عملکرد اولین روز هفته بازارهای جهانی، حاکی از اثر بی چون و چرای بحران ارزی ترکیه بر قیمت کالاهای مهم است. مناقشات اقتصادی – سیاسی میان آمریکا و ترکیه این روزها به اوج خود رسیده و شرایط اقتصادی دیگر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سینرژی کالاهای اساسی در برابر شاخص دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بازگشایی بازارهای جهانی امروز در حالی صورت گرفت که بار دیگر ارزش لیر در برابر شاخص دلار با کاهش محسوسی همراه بود.

    بعد از کاهش 20 درصدی ارزش پول کشور ترکیه در برابر دلار طی معاملات روز جمعه، امروز نیز در ادامه روند چند روز اخیر، لیر ترکیه با افت ارزش 7 درصدی کار خود را آغاز کرد.

    با این وجود، دیگر ارزهای جهانی نیز در اولین روز معاملاتی نتوانستند چندان قدرتمند ظاهر شوند. بسیاری از کارشناسان بین الملل بر این باورند که این روزها نگرانی کشورهای اروپایی از سرایت بحران ترکیه به اقتصاد آن کشور ها افزایش قابل توجهی داشته است. برهمین اساس، امروز دو ارز مهم اروپایی ( یورو و پوند ) با کاهش ارزش در برابر شاخص دلار آمریکا مواجه شدند.

    از سوی دیگر بررسی ها نشان میدهد، این روزها تحت تاثیر افت ارزش بسیاری از ارزهای مهم جهانی، سرمایه گذاران به سمت دارایی های امن حرکت می کنند. در همین راستا، امروز ین ژاپن مورد توجه سرمایه گذاران بود و با افزایش ارزش 0.5 درصدی در برابر دلار همراه شد. در نهایت شاخص دلار تاکنون در روندی کم نوسان به رقم 96.1 واحد رسیده است.

    عملکرد بورس های آسیایی زیر سایه روند لیر

    اما بازارهای آسیایی نیز از کاهش ارش لیر بی نصیب نبودند. به گزارش رویترز، با سقوط بورس‌های منطقه به محدوده قرمز، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ( ام‌اس‌سی‌آی)، افت 1.1 درصدی را به ثبت رسانده است. 

    شاخصS&P  آمریکا هم در ساعات معاملات آسیایی 0.33 درصد افت کرد، این در حالیست که سود اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا بیش از پیش افت کرد و به 2.85 درصد رسید. همچنین سهام شرکت‌های برتر چین 1.2 درصد از ارزش خود را از دست داد، و شاخص سهام هنگ‌کنگ 1.4 درصد سقوط کرد.

     

    بی تدبیری آمریکا، تهدیدی برای قیمت نفت

    بازار جهانی نفت نیز تحت تاثیر بی تدبیری آمریکا در اتخاذ تصمیمات اقتصادی با افت قیمتی فعالیت خود را آغاز کرد. روز گذشته آژانس بین المللی انرژی طی بیانیه ای در خصوص کاهش تقاضای نفت هشدار داد.

    این آژانس اعلام کرد، جنگ تجاری میان آمریکا و قدرت های بزرگ اقتصادی ، احتمال کاهش رشد اقتصاد جهانی را افزایش می دهد. این موضوع می تواند کاهش تقاضای نفت را در میان مدت به همراه داشته باشد. در همین رابطه پیش بینی شده است، کاهش رشد اقتصادی و افزایش کمتر تقاضا برای سوخت به خصوص در بزرگترین بازارهای نوظهور آسیا، روی قیمت‌های نفت اثر منفی داشته باشد.

    همچنین امروز صبح، موسسه بیکر هیوز در گزارشی اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد دکل های حفاری نفت در آمریکا با افزایش 10 عددی به 869 دکل رسیده است.

    در همین راستا، نفت برنت تا لحظه تنظیم این گزارش با افت 0.49 درصدی به 72 دلار و 6 سنت و نفت سبک آمریکا با همین میزان افت 67دلار و 47 سنت معامله شده است.

    روند طلای جهانی تحت تاثیر دلار

    بنابر گزارش ها، طلای جهانی نیز امروز، تحت تاثیر رشد شاخص دلار آمریکا روند نزولی در پیش گرفت. رویترز در این زمینه نوشته است، هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه دسامبر با قرارگیری در سطح 1216 دلار، افت قیمتی بیش از سه دلار را منعکس می‌کند. در بازار نقدی طلا به همین میزان افت کرده و در سطح 1208 دلار و 3 سنت  قرار گرفته است.

    کاهش تقاضا و نگرانی معامله گران کامودیتی

    کاهش تقاضا امروز در معاملات کامودیتی ها نیز بسیار مشهود بود. به نظر می رسد نگرانی از مناقشات تجاری این روزها به تمام بازارها سرایت کرده و معامله گران را با نگرانی های بسیاری مواجه ساخته است.

    افزایش ارزش دلار امروز تقاضا برای فلزات پایه را کاهش داده و همین امر منجر به افت قیمتی این محصولات شده است.

    در این میان اخبار مربوط به معدن کاسرونس شیلی نیز مهم تلقی می شود. بر اساس شنیده ها، کارگران این معدن بار دیگر پیشنهاد دریافت حقوق و پاداش را رد کرده اند و در فکر برگزاری دور دیگر اعتصابات هستند، این موضوع می تواند مجددا کاهش عرضه مس در بازار جهانی را به همراه داشته باشد.

    به این ترتیب، تاکنون هر تن مس به رقم 6هزار و 136 دلار معامله شده است. مس با این افت، بازده از ابتدای سال 2018 را، 15 درصد کاهش داده است.

    هر تن روی امروز رشد 0.04 درصدی داشته و به رقم 2هزار و 540 دلار رسیده است، با این وجود این فلز نیز از ابتدای 2018 تاکنون افت 24 درصدی داشته است. امروز همچنین هر تن سرب با افت 0.36 درصدی به 2 هزار و 91 دلار و آلومینیوم نیز 2 هزار و 87 دلار معامله شده است.

    برچسب ها