عصر خودرو

شاخص سهام در مرز کانال ۱۳۰ هزار واحد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد چرخش روند معاملات بود.

شاخص سهام در مرز کانال ۱۳۰ هزار واحد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افت قیمت‌ها طی روزهای گذشته و تجهیز دوباره نقدینگی بازار فرصتی را برای چرخش روند داد‌و‌ستدها فراهم کرد تا بازار به حالت متعادل بازگردد. در نهایت بازار سهام با رشد 888واحدی شاخص کل (معادل 7/ 0 درصد) مواجه شد. شاخص دیروز در پایان معاملات به رقم 129هزار و 902 واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 77 واحدی عدد 18 هزار و 978 واحد را به نمایش گذاشت.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی‌های پردیس، پتروشیمی پارس، فولاد مبارکه و خدمات انفورماتیک بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند.دیروز همچنین 99/ 99 درصد سهام کنترلی کشاورزی و دامپروری ملارد شیر برای عرضه در روز دوشنبه 22 مرداد ماه از طریق بازار سوم فرابورس آگهی شد.

     

    در گروه پتروشیمی دیروز جو گروه به دلیل کاهش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا آشفته بود.در حالی که دولت ارز دستوری را باکاهش 200تومانی مجددا در رقم 4هزار و 200تومانی تثبیت کرده است، استفاده از این ارز برای قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی که به کاهش قیمت کالاها و ایجاد رانت سنگین منجر شده است اعتراض سهامداران شرکت‌های پتروشیمی را برانگیخته است. اجبار شرکت‌های پتروشیمی و فلزی به فروش محصولات خود با ارز 4200تومانی ضمن توزیع رانت سنگین موجب بروز مشکلات نقدینگی سنگین برای واحدهای تولیدی شده است. در بازار دیروز در گروه فلزی معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه استان کرمان گفت: با اجرای طرح‌های توسعه استان، تولید کنسانتره در سال 1401 از 600 هزارتن فعلی به بیش از یک میلیون و 60 هزار تن خواهد رسید.

    به گزارش «ایرنا» محمد‌ ضیاءالدینی اظهار کرد: کارخانه تغلیظ شماره یک قدیم با ظرفیت تولید سالانه 360 هزار تن سنگ کنسانتره راه‌اندازی و به‌دنبال آن کارخانه ذوب با ظرفیت تولید140 هزارتن‌ آند ایجاد شد‌.ضیاءالدینی تصریح کرد: با توجه به اینکه سیستم کوره‌ها قدیمی و با تکنولوژی ریورب بود، در سال 1361 پالایشگاهی با ظرفیت 158 هزار تن کاتد راه‌اندازی کردیم که قابل افزایش تا 240 هزار تن کاتد در سال است.معاون بهره‌برداری مجتمع مس سر‌چشمه گفت: با راه‌اندازی کارخانه تغلیظ در سال گذشته تولید از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافت، ضمن اینکه کارخانه ذوب فلش هم در آبان ماه گذشته راه‌اندازی شد که در شرایط فعلی 250 هزار تن‌ آند حاصل از کنسانتره در طول سال تولید می‌شود.وی بیان کرد: ظرفیت کارخانه پالایشگاه در حالت اولیه 158 هزار تن و قابل افزایش به 240 هزار تن است.

    معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه تصریح کرد: کارخانه تغلیظ میدوک با تولید سالانه 150 هزارتن کنسانتره فعالیت می‌کند که با احتساب 600 هزار تن تولید کنسانتره در استان می‌توان گفت تولید آن در معادن استان کرمان به 810 هزار تن می‌رسد ضمن اینکه با راه‌اندازی واحد «دره آلو» با ظرفیت 100 هزار تن و واحد «دره زار» با ظرفیت 100 هزار تن کنسانتره در سال، مجموع تولید استان به یک میلیون و 60 هزار تن در سال 1401 خواهد رسید.در گروه غذایی دیروز قند چهارمحال در یک شفاف‌سازی خاطر‌نشان کرد قراردادی مبنی بر تصفیه مقدار 46 هزار تن شکرخام به ازای هرکیلو گرم 1.250 ریال با احتساب مالیات و عوارض بر ارزش افزوده است که تا این تاریخ مقدار30 هزار و 281 تن تصفیه شده است. شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در سه ماه نخست سال جاری مبلغ 170 ریال سود برای هر سهم شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه 162 درصد رشد داشته است.این شرکت قندی در سه ماه نخست سال مالی 97 با رشد 130 درصدی درآمد عملیاتی همراه شده و مبلغ 354 میلیارد ریال درآمد کسب کرده است.

    در گروه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، در گزارش 6 ماهه مبلغ 222میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته است که نسبت به مدت مشابه 77 درصد رشد نشان می‌دهد.در تحولات پیرامون بازار سهام، دیروز زمان مجمع سالانه سرمایه‌گذاری سبحان و تامین ماسه ریخته‌گری اعلام شد. سرمایه‌گذاری سبحان ساعت 10 روز سه شنبه 30 مرداد در مرکز آموزشی فرهنگی رفاهی آموزش و پرورش منطقه 3 (خانه معلم) به مجمع می‌رود. همچنین شرکت بورسی تامین ماسه ریخته‌گری که پیرو مجمع نوبت اول در 31 تیر به حد نصاب نرسید، زمان مجمع خود را 28 مرداد ماه اعلام کرد. این مجمع ساعت 10 روز یکشنبه در دانشگاه آزاد فیروزکوه برگزار می‌شود. در این میان، دو مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده سیمان لار سبزوار و دارویی الحاوی که به ترتیب قرار بود 22 و 25 مرداد برگزار شود، لغو و تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب اعضای هیات‌‌‌مدیره و تصویب صورت‌های مالی مربوط اسفند گذشته به زمان دیگری ، موکول شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 770میلیارد تومان و در فرابورس به 570میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها