عصر خودرو

بیش از ۸ میلیون تن گندم خریداری شد

عصر بازار- از زمان شروع عملیات خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکنون بالغ بر ۸ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۲۹۱ تن گندم به ارزش ۱۱۱ هزار و ۲۵۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون ریال از گندمکاران خریداری شده است .

بیش از ۸ میلیون تن گندم خریداری شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشور که نقش ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی به عهده دارد.

    در این میان برای تامین نیاز گندم کشور در سال‌های اخیر بخشی از طریق واردات تامین می‌شد که این روال علاوه بر افزایش وابستگی به کشور‌های دیگر سالانه ارز قابل توجهی را از کشور خارج می‌کرد.

    اما با برنامه ریزی‌های انجام گرفته پیش بینی‌ شود که امسال نیز به عنوان سومین سال متوالی شاهد خودکفایی در تولید گندم باشیم.

    گفتنی است از شروع عملیات خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکنون بالغ بر 8 میلیون و 383 هزار و 291 تن گندم به ارزش 111 هزار و 256 میلیارد و 860 میلیون ریال  از گندمکاران خریداری شده که حدود 54 درصد یعنی 57 هزار و 516 میلیارد ریال به حساب گندم کاران پرداخت شده است.

    یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار در میزان تولید محصولات کشاورزی میزان بارندگی است که در سال آبی جاری  در بیشتر نقاط کشور روند نزولی داشته است.

    در این بین محصولی همچون گندم که از جمله محصولات اساسی برای کشور محسوب می‌شود به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد و به نظر می‌رسد که رسیدن به خود کفایی گندم را در سال‌های آتی تحت تاثیر خود قرار دهد.

    با نگاهی به استان‌های تولید کننده گندم این قضیه روشن می‌شود استان‌های فارس، خوزستان و گلستان که به ترتیب جزو استان‌هایی با بیشترین تولید بوده اند به واسطه کاهش بارندگی دیگر رغبتی از سوی کشاورزان برای تولید گندم وجود ندارد و از طرفی ثابت ماندن نرخ تضمینی گندم در سال جاری کشاورزان را برای کاشت دوباره محصول دلسرد می‌کند.

    با این وجود ایران به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک همواره در معرض خشکسالی قرار دارد و در سال‌های اخیر این موضوع با شدت بیشتری روبرو بوده، اما طرح‌های مقابله با خشکسالی مانند روش‌های کم آبیاری، بذر‌های مناسب و سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی هنوز هم به طور گسترده اجرا نشده است.

    برچسب ها