عصر خودرو

صندوق توسعه ملی اعلام کرد:

تامین مالی ۲.۲ میلیارد دلاری پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس

عصر بازار- طرح ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که پیشرفت ۸۱.۷۵ درصدی را به ثبت رسانده و توسط صندوق توسعه ملی ۲.۲ میلیارد دلار تامین مالی شده، مطابق اعلام مسئولان سال آینده گشایش خواهد یافت.

تامین مالی ۲.۲ میلیارد دلاری پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، مرتضی شهیدزاده، به همراه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، حبیب اله کشت زر نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس و مدیران عامل بانک های کنسرسیوم طرح از روند اجرای طرح پالایشگاه بید بلند خلیج فارس بازدید کرد.

    وی با تشکر از دست اندر کاران طرح، گفت: کاری که 18 سال پیش آغاز شده بود و پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت، ظرف 3 سال اخیر با ابتکار دولت تدبیر و امید، تلاش متخصصان کشور و حمایت مالی صندوق به پیشرفت قابل قبولی برسد و انشاء الله با یاری خدا در موعد مقرر راه اندازی خواهد شد.

    شهیدزاده با اشاره به نقش و اهمیت استان خوزستان در تاریخ و اقتصاد کشور و نقل کلامی از امام راحل در اینباره گفت: هیچ محدودیتی برای تامین مالی طرح های اقتصادی بخش خصوصی در این استان نداریم.

    رییس هیات عامل صندوق گفت: وقتی ما با پروژه ای هزاران شغل ایجاد می کنیم در واقع زندگی بسیاری از مردم را ساخته ایم و خانواده های بسیاری را شاداب خواهیم کرد که این کاری سترگ است.

    در ادامه این بازدید غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن بیان شتاب قابل توجه روند پیشرفت این پروژه طی 2 سال، گفت: اقدامات صورت گرفته در دوره اخیر، مرهون تلاش های مستمر تیم مدیریتی و دستگاه های متولی است. وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت اجرا و بهره برداری از این ابر پروژه خواستار تسریع در فرآیند مطالعات نهایی و صدور مجوزهای اولیه برای ایجاد صنایع پایین دستی و تبدیل این مجموعه به عنوان قطب صنعی منطقه شد.

    همچنین  محمود امین‌نژاد، مدیر شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اعلام گزارش آخرین وضعیت پیشرفت ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس گفت: هم اکنون حدود 8 هزار نفر در این پروژه به طور  مستقیم مشغول به کار هستند.

    وی با اظهار تشکر از صندوق توسعه ملی اضافه کرد که از 2.2 میلیارد دلار تسهیلات صندوق تاکنون یک میلیارد و 964 میلیون و 347 هزار دلار گشایش اعتبارات اسنادی صورت گرفته که یک میلیارد دلار نخست آن تنها ظرف 22 روز به انجام رسیده که یک رکورد بی نظیر در کشور محسوب می شود. این طرح قرار است با 3.045 میلیارد دلار سرمایه عملیاتی شود.

    گفتنی است، هدف از طراحی و ساخت مگا پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تولید روزانه 48 میلیون مترمکعب گاز شیرین و تصفیه شده متان برای تزریق به شبکه سراسری، سالانه 1.5 میلیون تن اتان و 1.5 میلیون تن گاز مایع شامل پروپان و بوتان است.

    پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از این طرح پالایشگاهی خوراک طرح‌های در دست اجرای خط لوله اتیلن غرب شاخه دنا شامل مجتمع پتروشیمی گچساران و سپس طرح‌های تولید پلی اتیلن سبک و سنگین خطی کازرون، پلی اتیلن سنگین ممسنی، پلی اتیلن سنگین دهدشت و پلی اتیلن سنگین بروجن تامین شود.

    خاطر نشان می شود بانک های عامل تسهیلات صندوق برای این طرح، پنج بانک سپه، ملت، صنعت و معدن، تجارت و پارسیان است که سرپرستی این کنسرسیوم (سندیکا) بر عهده بانک سپه است.

    برچسب ها