عصر خودرو

جهش ۲ دلاری قیمت نفت

عصر بازار- در شرایطی که نیم کره شمالی کره زمین وارد فصل زمستان و اوج تقاضای فصلی سوخت می‌شود، بهای نفت در بازارهای جهانی در معاملات امروز از پایین‌ترین قیمت چند سال اخیر فاصله گرفت.

جهش ۲ دلاری قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این در حالی است که هوای معتدل و افزایش عرضه به معنای این است که انتظار می‌رود قیمت‌ها تا سال 2016 در سطوح پایین باقی بماند.

    در معاملات امروز(سه‌شنبه) نفت برنت با دو دلار افزایش 36 دلار و 46 سنت در هر بشکه داد و ‌ستد شد اگرچه فعالان بازار می‌گویند این جهش قیمت بیشتر مربوط به تغییر قرار‌داد‌ها و شروع افزایش تقاضای فصلی در زمستان است تا تغییر پایه های عرضه و تقاضا در بازار.

    نفت سبک آمریکا که در معاملات روز گذشته به 33 دلار و 98 سنت(پایین‌ترین قیمت از سال 2009) رسیده بود، 36 دلار و 4 سنت در هر بشکه داد‌وستد شد.

    به رغم این جهش قیمت تحلیلگران می‌گویند: افزایش بیشتر قیمت ها بعید به نظر می‌رسد.

    بانک بی ان پی پاریباس اعلام کرد: از هفتم دسامبر تعداد روزهایی که کشورهای آمریکایی و اروپایی به سیستم‌های گرمایشی احتیاج داشته اند به ترتیب 30 و 39 درصد کمتر از متوسط 10 سال گذشته بوده است و انتظار می‌رود تا چهارم ژانویه تعداد روزهایی که به سیستم‌های گرمایشی احتیاج خواهد شد به ترتیب در آمریکا اروپا 23 و 24 درصد کمتر از حد عادی باشد.

    این بانک افزود: در دو هفته آینده آمریکا، اروپا و روسیه مشخصا معتدل‌تر از حد عادی خواهند بود.

    شروع غیرمعمول معتدل آب و هوا قبل از زمستان نیمکره شمالی را فرا گرفته که بخشی از آن به دلیل پدیده جوی ال‌نینو است که تقاضای نفت گرمایشی را کمتر از حد عادی کرده است.

    تقاضای زمستانی انتظار می‌رود با افزایش احتمالی صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها همراه شود.

    بانک آمریکایی مریل لینچ اعلام کرد: عرضه نفت ایران احتمالا ظرف شش ماه پس از لغو تحریم‌ها روزانه 600 هزار بشکه نسبت به سطح کنونی افزایش خواهد یافت.

    آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: صادرات نفت ایران ظرف شش الی 12 ماه پس از لغو تحریم‌ها 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    بشکه‌های نفتی ایران به بازاری افزوده خواهد شد که در حال حاضر به دلیل مازاد عرضه با کاهش 70 درصدی قیمت‌ها از اواسط 2014 تاکنون مواجه شده و قیمت‌ها را به کمتر از سطوح سال 2008 و هم سطح قیمت‌های یک دهه قبل رسانده است.

    قیمت نفت آمریکا در مقایسه با نفت برنت اخیرا وضعیت بهتری داشته به‌طوری که اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا از فوریه 2015 که به بالاترین حد رسیده بود بیش از 95 درصد کاهش یافته و به کمتر از 50 سنت در هر بشکه رسیده است.

    دلیل تقویت قیمت نفت آمریکا کاهش حفاری‌های نفت شیل در سال جاری بوده است. قیمتها همچنین به دلیل رای کنگره به پایان منع 40 ساله صادرات نفت این کشور تقویت شده است.

    نفت برنت در عوض به دلیل تولید بالای روسیه و اوپک تضعیف شده است. اضافه شدن احتمالی ایران به بازار جهانی نیز به قیمت نفت برنت لطمه زده است و در نتیجه بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند اختلاف قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به زودی کاهش بیشتری پیدا کند، اما هر دوی این نفت‌ها دست کم تا اواخر 2016 در سطوح پایین باقی خواهند ماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها