عصر خودرو

آیا زنجیره عرضه فولاد در تالار نقره ای تکمیل می شود؟

لزوم کشف قیمت سنگ آهن در بازار رقابتی بورس کالا

عصر بازار: طی روزهای اخیر انتقادها از مداخله دولت در قیمت‌گذاری سنگ آهن بالا گرفته که کارشناسان بهترین راه کار برای حل این موضوع را کشف قیمت سنگ آهن براساس عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران عنوان می کنند.

لزوم کشف قیمت سنگ آهن در بازار رقابتی بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، محمد علی احمدزاده اصل، مدیرعامل سابق هلدینگ معدنی امید در این باره گفت: سنگ آهن چند سالی است از طریق بورس کالا و به شیوه ای رقابتی و مطلوب به بازارهای جهانی صادر می شود که بدون شک با بازگشت بازار جهانی به مدار رشد و خروج بازار داخلی از رکود، شاهد جهش قابل توجه در صادرات سنگ آهن خواهیم بود که یکی از کانال های اصلی برای این کار بورس کالا خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران به لزوم عرضه سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: یکی از خواسته های صنایع معدنی در سال های اخیر، کشف قیمت سنگ آهن در فضای رقابتی و شفاف بورس کالای ایران بوده است، به طوریکه بورس کالا علاوه بر معاملات صادراتی در قراردادهای داخلی هم ورود کند.

    احمدزاده اصل افزود: طی سال های اخیر، صنعت فولاد بخشی از سود خود را مدیون سنگ آهن ارزان قیمت در بازار داخل است به طوریکه فولادسازان سنگ آهن را با قیمتی پایین تر از نرخ های جهانی استفاده می کنند و همیشه مورد حمایت متولیان صنعت قرار می گیرند.

    وی با بیان اینکه در سال های اخیر فولادی ها نداشتن مزیت تکنولوژی را از طریق مواد اولیه ارزان قیمت پوشش داده اند، گفت: با ورود سنگ آهن به تالار داخلی بورس کالای ایران، عمده مشکلات حل می شود چراکه امروز کل زنجیره تولید محصولات فولادی به جز سنگ آهن در بورس کالا معامله می شود؛ حتی به تازگی قراضه هم راهی بورس شده امیدواریم مسوولان مربوطه مقدمات کشف قیمت سنگ آهن در بورس کالا فراهم کنند.

    احمدزاده اصل معتقد است، معاملات سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالا باعث رشد رقابت در صنعت می شود و قابلیت های این بازار را بالا می برد؛ با همه این تفاسیر ما از مسوولان انتظار داریم فضایی را فراهم کنند که سنگ آهن به صورت شفاف و رقابتی محک قیمتی بخورد که بهترین مکان برای این کار، بورس کالای ایران است.

    برچسب ها