عصر خودرو

استاد دانشگاه تهران :

تورم نیمه دوم سال بالا خواهد بود

عصر بازار- یک استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در صورتی که بانک مرکزی راهکار مناسبی برای نرخ سود بانکی در شهریور ماه ارایه ندهد قطعا تاثیرات منفی بر تورم خواهد داشت. به نظر من بانک مرکزی اگر به طور موقت، یعنی ۶ ماه نرخ سود را افزیش دهد تا از تشدید بحران جلوگیری کند فرصت لازم برای عادی سازی شرایط را خواهد داشت.

تورم نیمه دوم سال بالا خواهد بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، سجاد برخورداری در مورد افزایش نرخ تورم تولیدکننده به بالای 13 درصد گفت: این نشان می‌دهد که نرخ تورم در ماه‌های آینده قطعا افزیش خواهد یافت، البته به نظر این نرخ حتی بالاتر از این نیز باشد و این یک سیگنال برای تجربه تورم بالا در 6 ماه دوم سال است.

    وی ادامه داد: باید توجه داشت، تولیدات براساس نرخ‌های پیشین محاسبه می‌شود و مواد با نرخ‌های جدید وارد بازار نشده‌اند و این هشدار تورم بالا در 6 ماه دوم سال است.

    این استاد دانشگاه تهران متذکر شد: در صورتی که بانک مرکزی راهکار مناسبی برای نرخ سود بانکی در شهریور ماه ارایه ندهد قطعا تاثیرات منفی بر تورم خواهد داشت. به نظر من بانک مرکزی اگر به طور موقت، یعنی 6 ماه نرخ سود را افزیش دهد تا از تشدید بحران جلوگیری کند فرصت لازم برای عادی سازی شرایط را خواهد داشت.

    وی افزود: البته این نمی‌تواند مشکلات را ریشه‌ای برطرف کند و تنها نوسانات را کاهش  داده تا فرصت انجام اصلاحات فراهم شود، در غیر این صورت افزایش این نرخ به تنهایی خود هزینه‌هایی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

    این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که تورم 16 درصدی در زیربخش صنعت و ساختمان نشانه چیست، گفت: این یعنی، تجهیزات و ماشین آلات با هزینه سنگین وارد کشور می‌شوند.البته باید توجه داشت که تغییرات قیمت هنوز تاثیرات خود را بر روی تورم نشان نداده است.

    برخورداری اضافه کرد: این 16 درصد حتما واقعی نیست، چون هنوز مواد اولیه در آن لحاظ نشده است و پیش بینی من افزایش آن تا 25 درصد است که با وقفه 2 یا 3 ماهه این تورم به مصرف‌کننده منتقل می‌شود تا این شاخص را نیمه دوم سال به بالای 30 درصد افزایش دهد.

    وی در مورد نظر استیو هانکه، استاد اقتصادکاربردی دانشگاه جانز هاپکینز که تورم حال حاضر اقتصاد ایران را بسیار بیشتر از نرخ اعلامی می‌داند، گفت: اساس محاسبه ایشان براساس معیار ارزش ریال در برابر دلار است. بنابراین با وجود صحیح بودن روش محاسبه، انتقاداتی مبنی بر  اینکه تمام واقعیت را نشان نمی دهد را بر آن وارد می‌دانند. می‌توان گفت که هرچند اشتباه نیست اما برای کشوری که نرخ دلار نقش و سهم مستقیم ندارد، می‌تواند دارای تورش باشد.

    برچسب ها