عصر خودرو

عضو هیئت مدیره سازمان بورس:

بازار مشتقه ارزی برای ورود سرمایه گذار خارجی، ضروری است

عصر بازار: عضو هیئت مدیره سازمان بورس ایجاد بازار مشتقه ارزی را نیاز ضروری کشور برای ورود سرمایه گذار خارجی و پوشش ریسک های این دسته از سرمایه گذاران عنوان کرد.

بازار مشتقه ارزی برای ورود سرمایه گذار خارجی، ضروری است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» قاسم محسنی، عضو هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، صبح امروز در بیست و چهارمین نشست صبحانه کاری کانون سرمایه گذاران با موضوع «بایدها و نبایدهای بازار مشتقه ارزی» گفت: رشد اقتصادی مورد هدف برنامه ششم است 8 درصد هدف گذاری شده که می دانیم برای این رشد، کمبود منابع داریم. اما تزریق  این پول منجر به تورم می شود که مورد نظر دولت نیست. به همین علت هم کمبود منابع در بازار سرمایه دیده می شود که منجر به رکود سهام می شود. حال برای کاهش این میزان رکود و چلوگیری از تورم، باید از ورود سرمایه گذار خارجی استفاده کنیم.
    او افزود: سرمایه گذار خارجی برای ورود به چند نکته توجه می کند . این که قوانین مانند قوانین بین المللی باشد و همچنین مقام ناظر استقلال داشته‌باشد . بحث بعدی که مطرح می شود این است که در گزارش دهی شرکت‌ها استانداردها بین المللی را رعایت کنند.  موضوع دیگر این است که شرکت‌ها استراتژی خود را به نحوی تنظیم کنند که منافع سرمایه‌گذار دیده شود. بحث آخر این است که چه کنیم که پوشش ریسک نوسانات ارزی  دیده شود. برای آخرین مورد بازار مشتق ارزی راه اندازی شود.
    او افزود: علاوه بر بحث این که این بازار برای سرمایه گذار خارجی خوب است، برای فعالان داخلی که مطالبات ارزی دارند، نی ز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. وجود این بازار  موجب توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذار خارجی خواهد شد. بخشی از این بازار نیز در اختیار سفته بازان است که ریسک نوسانات را می پذیرند.

    محسنی در ادامه خاطرنشان کرد: در جلساتی که در این زمینه تشکیل شده، معمولا موانعی ذکر می شود . اولین مانع ذکر شده این است که برای راه اندازی این بازار نیاز داریم که بازار تک نرخی شود. در جواب می توان گفت که ما در بورس کالا بازار آتی سکه طلا داریم. در حالی که میدانیم قیمت سکه بستگی به قیمت طلا دارد که به دلار وابسته است و مانع نیست.
    او افزود: همچنین گفته می شود باید بازار پیمانه های ارزی (بین بانکی) شکل بگیرد و سپس بورس ارز شکل بگیرد.  اما باید توجه کرد که این دو بازار، مانع هم نیستندو می توانند موازی هم کار کنند. از سوی دیگر گفته می شود که ابتدا باید مبادلات ارزی در سیستم بانکی از تحریم ها جدا شود و بعد شکل بگیرد. البته این موضوع راه های چاره زیادی دارد که مهم ترین آن این است که از طریق صرافی ها امکان تحویل وجود دارد.
    عضو هیت مدیره سازمان بورس خاطرنشان کرد: برخی دیگر از منتقدان می گویند که این بازار می تواند در بازار نقدی تاثیر بگذارد.  در این اینجا باید خاطرنشان کرد که این بازار رقابتی است و ناظر دارد و یک فرد نمیتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در تئوری هم قیمت ارز بر اساس قیمت آتی تعیین نمیشد.  هر چه تورم بیشتر شود، قیمت سایر ارز ها در برابر ریال بالا میرود . همچنین هر چقدر کالا خارجی بیشتری مصرف شود، پول ملی تضعیف میشود . پس به نظر می رسد که مانع جدی برای راه اندازی بازار مشتق ارزی نداریم. و امیدوارم به زودی راه اندازی شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو