عصر خودرو

گزارشی از پروژه‌های منتظر سرمایه‌گذاران خارجی

ازسرگیری رقابت با عربستان در برداشت نفت از "فروزان"

عصر بازار- برای کسانی که به اصول "روزنامه‌نگاری" آشنا هستند، میدان نفتی فروزان بدلیل مشترک بودن با عربستان، هم دارای ارزش خبری "دربرگیری" است، هم "مجاورت مادی" و "معنوی" و هم ارزش "برخورد". شاید همین ترافیک ارزش های خبری، توسعه این میدان را برای کشورمان با وقفه روبرو ساخته است، این درحالی است که رقیب دیرینه گوی سبقت را در برداشت نفتی از این میدان از ایران ربوده است.

ازسرگیری رقابت با عربستان در برداشت نفت از "فروزان"
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سال 1345 میدان نفتی فروزان با ذخیره نفت درجای به میزان دومیلیارد و 309 میلیون بشکه کشف شد. این میدان از جمله میدان های مشترک نفتی است که درمرز دریایی ایران با کشور عربستان سعودی واقع شده است.

    داستان توسعه میدان نفتی فروزان به حدود 13 سال قبل بر می گردد. در اردیبهشت سال 1381 قرارداد اجرای طرح توسعه میدان فروزان درقالب طرح توسعه میدان فروزان و اسفندیار بین شرکت ملی نفت ایران وشرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) امضا شد که مدت اجرای پروژه پنج‌سال و زمان خاتمه 24 اردیبهشت 1386تعیین شده بود.

    برداشت از میدان فروزان بدون درنظرگرفتن طرح افزایش تولید معادل 100 میلیون بشکه طی 25 سال تولید بود (به عبارتی معادل روزانه 10.9 هزاربشکه) که پیش‌بینی شده بود با اجرای طرح افزایش تولید، مقدار تولید اضافی حدود 243 میلیون بشکه بوده وتولید میدان درمجموع بیش‌ از343 میلیون بشکه افزایش یابد. همچنین مقرر شده بود که گاز تولیدی از این میدان (معادل 250 میلیون فوت مکعب درروز) ازطریق یک خط لوله زیردریایی به جزیره خارک انتقال پیدا کند.

    تولید از میدان فروزان از اوایل دهه 70 میلادی شروع شده که تا پایان سال 2002 حدود 550 میلیون بشکه نفت ازآن تولید شده است.

    حداکثر نرخ تولید روزانه میدان فروزان 180 هزاربشکه نفت مربوط به اواخرسال 1978 بوده است. زمان تهیه طرح توسعه جامع میدان، دبی تولید حدود 40 هزار بشکه نفت درروز بود که پیش‌بینی می‌شد درصورت عدم اجرای طرح، تاسال 2005 میزان آن به 20هزاربشکه در روز کاهش یابد.

    عملیات اصلی مندرج در قرارداد طرح توسعه میدان فروزان شامل انجام عملیات لرزه‌نگاری سه ‌بعدی وحفاری دوحلقه چاه توصیفی، حفاری 23 حلقه چاه افقی شامل 16 حلقه چاه جدید و 7 حلقه چاه موجود (حفاری مجدد)، طراحی ونصب سکو بهره‌برداری جدید با تسهیلات فرآیندی 80 هزاربشکه در روز مایعات تولیدی در نزدیکی سکوی بهره‌برداری موجود، ساخت سکو بهره‌برداری جدید با تسهیلات تولیدی 125 هزار بشکه در روز مایعات تولیدی صادرات گاز به ظرفیت 150 میلیون فوت مکعب در روز به جزیره خارک، ساخت تسهیلات و ارتقای سکوی اقامتی موجود مشخص شده بود.

    در اولین روز آذرماه 91 و درباره توسعه و افزایش برداشت از این میدان مهم نفتی، مدیر وقت امور تولید شرکت نفت فلات قاره از "افزایش تولید نفت‌خام میدان نفتی مشترک فروزان تا پایان آن سال خبر داد".

    این مقام مسئول همچنین اظهار کرد که "توسعه این میدان به خوبی پیش می‌رود به‌طوری که قسمتی از پروژه که به شرکت توسعه ایران پترو واگذار شده بود، تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد".

    فرار به جلو عربستان در میدان نفتی ایران
    اما در اولین روز آذرماه 91 عربستان سعودی در میدان های نفتی ایران فرار به جلو کرد. به این صورت که عربستان سعودی از ورود غیرمجاز ایران به محدوده میادین نفتی این کشور خبرداد که این ادعا با سکوت رسانه‌ای وزارت نفت در آن زمان همراه شده بود.

    درحالی که عرب‌ها در آن روزها ادعای نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران در میادین مشترک نفتی را مطرح کرده بودند، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صراحتا این موضوع را رد و عربستان را متهم به انجام فعالیت اکتشافی در مرزهای ممنوعه کرد.

    با پیگیری‌ها در آن روزها، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که اکشافات ایران تنها در مرزهای آبی و خاکی خود صورت می‌گیرد و ایران برای اکتشاف وارد آب‌های هیچ کشوری نشده است.

    افزایش برداشت نفت‌خام از میدان مشترک نفتی فروزان که قرار بود اواخر سال 92 محقق شود در خوشبینانه ترین حالت به اواخر سال 1393 موکول شد؛ تاخیر در توسعه این میدان مشترک با عربستان در حالی است که این کشور عربی 10 برابر ایران از این میدان برداشت می کند.

    تا آن زمان تاخیر در بهره برداری از طرح توسعه میدان نفتی مشترک فروزان، مدت عقب ماندگی ایران از عربستان را که طبق آخرین آمار روزانه 405 هزار بشکه از این میدان مشترک برداشت می‌کند،‌ طولانی تر کرده است .

    در ادامه توسعه این میدان مهم، سعید حافظی، مدیرعامل شرکت فلات قاره، در بهمن ماه سال 93 از آماده شدن دو سکوی میدان نفتی فروزان در آن سال خبر داد و این در حالی بود که بنا بوده اواخر سال قبلش تولید زود هنگام از این میدان محقق شود که این امر در خوشبینانه ترین حالت به اوایل سال 94 موکول شده است.

    اما در نهایت و پس از نشیب و فرازهای متعدد در راه توسعه این میدان مشترک نفتی، در 8 آذر امسال و در کنفرانس تهران، رئیس مهندسی مخازن مطالعاتی شرکت نفت فلات قاره ایران توسعه میدان نفتی فروزان را به سرمایه گذاران خارجی معرفی کرد که شاید با تغییر مدل قراردادهای نفت و گاز ایران، عقب ماندگی ایران در برداشت نفت از این میدان بیشتر و بیشتر از همسایه جنوب غربی اش نشود.

    بر اساس این گزارش، میدان نفتی فروزان، میدان نفتی ایرانی مستقر درخلیج فارس است که درناحیه جزیره خارک، با کشورعربستان سعودی مشترک می‌باشد.

    این میدان در سال1345 با ذخیره نفت درجای به میزان دومیلیارد و 309میلیون بشکه کشف شده است. همچنین این میدان با میدان مرجان عربستان سعودی مشترک است. آخرین وضعیت برداشت ایران از میدان مشترک نفتی فروزان روزانه حدود40 هزاربشکه است،این درحالی است که شرکت سعودی آرامکو روزانه بالغ بر405 هزاربشکه نفت خام، ازبخش مربوط به عربستان سعودی این میدان، برداشت می‌نماید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها