مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهارنظرها و رویدادهایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به"پیگیر عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم"،"نقره برای سرمایه گذاران طلا هم جذاب خواهد بود"،"ورود شمش نقره به بازارهای مالی خبری خوش برای تولیدکنندگان" و "تامین مالی هزار میلیارد ریالی کرمان باتری ارگ از بستر بورس" اشاره کرد.

جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶:۰۰

یک هفته با بورس کالا

پیگیر عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، در هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس کالا در چند سال اخیر با رشد قابل قبولی مواجه شده و حجم معاملات سالانه این بورس از 150 میلیون تن فراتر رفته است اما این کافی نیست و بورس کالا می‌تواند میزبان محصولات مختلف کالایی در حوزه‌های مختلف تولیدی کشاورزی، صنعتی و... باشد که در این صورت کل اقتصاد ایران از منافع این اتفاق بهره‌مند خواهد شد.

حجت‌اله صیدی در جریان بازدید از بورس کالای ایران و نخستین خزانه طلای بازار سرمایه، اعلام کرد: یکی از رسالت‌های اصلی بورس کالا، حذف واسطه‌های غیرضروری در بازارهاست، به هر میزان مبادلات کالاها در بستر بورس کالا انجام شود، نقش این واسطه‌ها در بازارها نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود. از این رو طبیعی است که همواره بورس کالا مخالفان و منتقدانی سرسخت در حوزه‌های مختلف داشته باشد، ریشه این مخالفت‌ها به همان واسطه‌ها بازمی‌گردد.

صیدی افزود: «هزینه مبادله» یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا می‌تواند به کاهش هزینه‌های مبادله کمک کند. وقتی یک خودرو در کارخانه 500 میلیون تومان به فروش می‌رسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرف‌کننده 800 میلیون تومان تمام می‌شود، یعنی با یک هزینه واسطه‌گری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ این‌جا کارکرد بورس کالا می‌تواند کمک کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند.

وی تاکید کرد: با جدیت به دنبال عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است.

نقره برای سرمایه گذاران طلا هم جذاب خواهد بود

مدیربازارمشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده شمش نقره به زودی در بورس کالا راه اندازی می شود گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی ابزارهای مالی مبتنی بر نقره، علاوه بر فعالان تخصصی این حوزه، فعالان بخش طلا و صندوق های طلا نیز جذب معاملات نقره در بورس کالا شوند.

رحمان آراسته، به مزیت های گواهی سپرده شمش نقره اشاره کرد و گفت: محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید، استاندارد بودن کالا، امنیت شرایط نگهداری و هزینه انبارداری با نرخ بسیار پایین تر از صندوق های امانات و فراهم بودن بستر های معاملاتی متنوع برای سرمایه گذاری بر روی دارایی از مهم ترین مزایای این بازار است.

وی به ویژگی‌های اصلی گواهی سپرده نقره اشاره کرد و گفت:گواهی سپرده نقره بر پایه شمش نقره یک کیلوگرمی با حداقل عیار 999 است که نام و علامت تجاری کارخانه سازنده و شماره سریال و وزن و عیار آن باید روی آن درج شود.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا در پاسخ به این سوال که گواهی سپرده کالایی نقره چه مزیت‌هایی نسبت به کالای فیزیکی دارد؟ گفت:از مزیت های گواهی سپرده شمش نقره نسبت به کالای فیزیکی می توان به محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در زمان خرید، استاندارد بودن کالا، امنیت شرایط نگهداری و هزینه انبارداری با نرخ بسیار پایین تر از صندوق های امانات و فراهم بودن بستر های معاملاتی متنوع برای سرمایه گذاری بر روی دارایی، اشاره کرد.

ورود شمش نقره به بازارهای مالی خبری خوش برای تولیدکنندگان

مدیر تحلیل سبدگردان مفید با بیان این‌که ایجاد بازار معاملات گواهی سپرده شمش نقره در بورس کالا دارای مطلوبیت نقدشوندگی است، گفت: تجربه پذیرش شمش طلا در بورس نشان داد پذیرش هر کالایی در بازار سرمایه باعث می‌شود که تولیدکنندگان آن کالا بتوانند، محصول خود را به‌راحتی در بازار به فروش برسانند و در هر زمانی نقد کنند. همچنین تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از ابزارهای مشتقه، خود را از ریسک نوسان قیمت در آینده مصون کنند و به کسب‌وکار خود با ریسک کمتر و ثبات بیش‌تر ادامه دهند.

مجتبی کامل‌نیا گفت: تجربه پذیرش شمش طلا در بورس نشان داد، پذیرش هر کالایی در بازار سرمایه باعث می‌شود که تولیدکنندگان آن کالا بتوانند محصول خود را به‌راحتی در بازار به فروش برسانند و بتوانند در هر زمانی محصول خود را نقد کنند.

او گفت: هم‌چنین تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از ابزارهای مشتقه، از ریسک نوسان قیمت در آینده مصون بمانند و کسب‌وکار خود را با ریسک کمتر و ثبات بیش‌تر ادامه دهند.

تامین مالی هزار میلیارد ریالی کرمان باتری ارگ از بستر بورس

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد باتری 55 آمپر شرکت کرمان باتری ارگ به ارزش هزار میلیارد ریال با موفقیت انجام شد.

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد باتری ٥٥ آمپر شرکت کرمان باتری ارگ (سهامی خاص) در نماد «عباتری» به تعداد 902 هزار و 320 قرارداد و با قیمت 1،108،24٥ ریال در هر قرارداد به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت و به ارزش هزار میلیارد با موفقیت انجام شد.

معاملات ثانویه این اوراق از 24 مهر آغاز شده و تا 23 فروردین 1405 ادامه دارد.

برچسب ها

بورس کالا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا