رشد ارزش معاملات بورس انرژی در روز نوزدهم شهریور ماه؛

بورس انرژی در معاملات روزانه ۱۳.۴ هزار میلیارد ریالی شد

عصر بازار- مجموع ارزش ریالی معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران برای روز دوشنبه نوزدهم شهریور ماه به ۱۳ هزار و ۴۴۳ میلیارد و ۹۳۹ میلیون ریال رسید. افزایش حجم فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در این رشد ارزش معاملاتی روزانه نسبت به روزهای اخیر موثر بود.

سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸:۰۰

بورس انرژی در معاملات روزانه ۱۳.۴ هزار میلیارد ریالی شد

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس انرژی، در این روز 400  هزار گواهی ظرفیت نقدی در تابلو گواهی ظرفیت بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات ارزشی برابر 40.8 میلیارد ریال را رقم زد.

نفتای سبک ستاره خلیج فارس در صدر فروش‌های‌ صادراتی

فروش صادراتی نفتای سبک ستاره خلیج فارس از رینگ بین‌الملل به رشد ارزش معاملات این تابلو در روز نوزدهم شهر انجامید. در این روز مجموعا 30 هزار و 200 تن نفتای سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران معامله شد و این معاملات ارزش ریالی معادل 8 هزار و 349 میلیارد ریال را رقم زد. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این روز 30 هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه منفی 40 پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای آن تقاضایی معادل حجم عرضه به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله ارزش ریالی معادل 8 هزار و 252 میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که  در این روز شرکت پتروشیمی بافت نیز 200 تن MTBE در رینگ بین‌الملل عرضه کرد؛ تعادل عرضه و تقاضا به فروش این محصول در قیمت پایه برابر هزار و 145 دلار به ازای هر تن انجامید و در نهایت نیز این معامله مجموع ارزش ریالی برابر 112 میلیارد ریال را رقم زد.

ثبت ارزش 4.2 هزار میلیارد ریالی در رینگ داخلی

بررسی داده‌های رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از فروش 18 هزار و 470 تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در این بازار طی روز دوشنبه نوزدهم مرداد ماه حکایت دارد. این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر 4 هزار و 238 میلیارد ریال را رقم زد. در این هفته شرکت پالایش نفت آبادان برابر 3 هزار تن نفتای سبک را با قیمت پایه‌ای برابر 274 هزار و 520 ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه کرد. کل محصول عرضه شده با استقبال خوب از سوی متقاضیان در قیمت پایه به فروش رفت و این معامله مجموع ارزش ریالی برابر 823 میلیارد ریال را رقم زد؛ به این ترتیب این معامله در صدر فروش‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم فروش قرار گرفت.

دومین فروش برتر رینگ داخلی به لحاظ حجمی نیز در این روز مربوط به شرکت پتروشیمی شیراز بود که هزار و 700 تن متانول را با قیمت پایه‌ای برابر 97 هزار و 268 ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی 2 هزار و 900 تنی به ثبت رسید. برتری حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه متقاضیان را به رقابت قیمتی با یکدیگر واداشت و این موضوع باعث شد تا میانگین قیمت فروش با ثبت رشد 6.8 درصدی به 103 هزار و 401 میلیارد ریال برسد. این معامله ارزش ریالی برابر 176 میلیارد ریال را به همراه داشت.

ارزش بازار برق 799 میلیارد ریالی شد

بازار برق بورس انرژی ایران در روز نوزدهم شهریور ماه در تابلوهای فیزیکی، مشتقه و برق سبز میزبان عرضه برق و استقبال متاقضیان از این عرضه‌ها بود. در این روز مجموعا 541 میلیون و 249 هزار کیلووات ساعت برق در تابلوهای مختلف بازار برق به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر 799 میلیارد ریال رقم زده شد.

ظرف این روز 521 میلیون کیلووات ساعت برق سلف از تابلو مشتقه برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و ارزش ریالی برابر 641 میلیارد ریال را به ثبت رساند. این در حالی بود که فروش 14 میلیون و 520 هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی از تابلو برق بورس انرژی ایران نیز مجموع ارزش ریالی برابر 17.9 میلیارد ریال را در این بازار رقم زد.

همچنین در تابلو فیزیکی و مشتقه برق سبز بورس انرژی نیز در مجموع 4 میلیون و 949 هزار کیلووات ساعت برق سبز به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر 140 میلیارد ریال را رقم زد.

مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

رینگ داخلی و بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای روز سه‌شنبه بیستم شهریور ماه میزبان عرضه‌های نسبتا متعددی است. از مهم‌ترین عرضه‌های رینگ داخلی به لحاظ حجم عرضه می‌توان به عرضه 3 هزار تن هیدروکربن سنگین و 3 هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا و همچنین عرضه 3 هزار ان بلندینگ نفتا شرکت پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد.

این در حالی است که رینگ بین‌الملل نیز میزبان عرضه‌های مهمی نظیر عرضه 4 هزار تن هیدروکربن سنگین و 3 هزار تن رافینت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا خواهد بود.

برچسب ها

بورس انرژی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا