سرخابی‌ها هنوز برای واگذاری به بخش خصوصی آماده نیستند

عصر بازار- با اینکه مجلس اعلام کرده بود واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید تا پایان شهریور صورت گیرد، به گفته مسئولان شرایط این دو باشگاه هنوز برای واگذاری آماده نیست. یکی از شرایط مهم صورت‌های مالی این باشگاه‌ها و روش واگذاری آن‌هاست. این موضوعات سبب شده که واگذاری سرخابی ها باز هم به تعویق بیافتد.

چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰:۰۰

سرخابی‌ها هنوز برای واگذاری به بخش خصوصی آماده نیستند

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مدت ها است که موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح شده اما هنوز طریقه واگذاری این دو باشگاه مشخص نیست. سال 1394 بود که هیات وزیران مصوبه‌ای را تایید کرد که طبق آن این دو باشگاه، بنگاه‌های فرهنگی محسوب شدند و بر اساس قانون بنگاه‌های فرهنگی نباید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما بسیاری معتقد بودند که این دو باشگاه جنبه ورزشی دارند، نه فرهنگی و باید از  تصدی دولت خارج شوند.

اما طی سال‌های اخیر با این استدلال که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی هیئت دولت به عنوان بنگاه فرهنگی شناخته شدند واگذاری آن‌ها امکانپذیر نبود و برای  اینکه بتوان این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد باید هیئت دولت بر مصوبه خود، بازنگری می کرد و آن را تغییر دهد در آن صورت این دو باشگاه می‌توانستند به چرخه واگذاری برگردند.

در سال گذشته پس از نامه‌ای که مسعود سلطانی‌فر -وزیر ورزش و جوانان- به رئیس جمهوری داد و خواهان واگذاری این دو باشگاه شد، هیات وزیران بعد از سال ها مصوبه خود را مبنی بر فرهنگی بودن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس لغو و اعلام کرد که استقلال و پرسپولیس می‌توانند به بخش خصوصی واگذار شوند.

اما بعد از اینکه اقداماتی برای ارزشگذاری این دو باشگاه انجام شد مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این دو باشگاه نه از طریق مزایده بلکه باید از طریق فرابورس واگذار شوند. مجلس برای این اقدام بازه زمانی هم مشخص کرد و گفت که باید تا شهریور ماه سال 1398 این واگذای انجام شود اما همانطور که می‌دانیم شرکت‌هایی می‌توانند در بورس و فرابورس عرضه شوند که برای چند سال متوالی صورت‌های مالی شفاف و حسابرسی شده داشته باشند این شرکت‌ها باید موضوع حاکمیت شرکتی را مورد توجه قرار دهند البته شرایط بازارهای مختلف بورس و فرابورس برای پذیرش متفاوت است.

به این ترتیب سرخابی ها باید تمام الزاماتی که برای عرضه شدن در فرابورس مورد نیاز است را با دقت رعایت کنند و در چارچوب آن عرضه اولیه شوند و از آنجایی که تا همین چند ماه پیش بر سر داشتن یا نداشتن صورت های مالی حسابرسی شده و سود ده یا زیان ده بودن این دو باشگاه حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت این بنگاه‌ها در حال حاضر شرایط عرضه در فرابورس را ندارند و این شرایط به نحوی نیست که چند ماهه بتوان به آن دست یافت. در نتیجه یا باید نحوه عرضه سرخابی‌ها تغییر کند یا مجلس اعلام کند که تا زمان تحقق الزامات فرابورس، وقت وجود دارد که این باشگاه‌ها واگذار شوند.

مدیرعامل فرابورس چندی پیش در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارد که به محض دریافت درخواست رسمی، شرایط آن‌ها برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.

اما به تازگی مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از نشست با کمیسیون اصل 44 قانون اساسی در این رابطه، به تاریخچه خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت این واگذاری تا پایان سال انجام میشود.

در همین مورد سید جعفر سبحانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سازمان خصوصی سازی آمادگی واگذاری را دارد اما باید شرایط این دو باشگاه برای عرضه در فرابورس مهیا شود.

ما همکاری کامل داریم که هر زمان که شرایط کامل این دو باشگاه برای واگذاری انجام شود ما این اقدام را انجام خواهیم داد. چون ابتدا باید شرایط باشگاه را برای واگذاری آماده کنند بعد اقدامات بعدی صورت گیرد و سازمان خصوصی سازی از هر طریقی که اعلام کنند این واگذاری را در پیش خواهد گرفت.

برچسب ها

خصوصی سازیواگذاریپرسپولیساستقلال
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا